Impact story

Lekker eten met minder suiker

In ons eten zit vaak te veel suiker, vet of zout. Wageningse onderzoekers helpen fabrikanten om voedingsmiddelen gezonder te maken én lekker te houden. Ontbijtkoek en hagelslag met minder suiker, bijvoorbeeld.

Door het herformuleren van voedingsmiddelen werkt Wageningen University & Research (WUR) aan het verminderen van suiker in producten die dagelijks bij mensen op hun bord liggen. Steeds meer mensen lijden aan welvaartsziekten als obesitas en diabetes type 2. In Nederland heeft bijna de helft van alle volwassenen overgewicht. Een van de oorzaken: we eten te veel suiker. De overheid neemt verschillende maatregelen om dit tegen te gaan, zoals het Akkoord Verbetering Productsamenstelling en de in 2021 te introduceren Nutri-Score. De Nutri-Score is een voedselkeuzelogo dat het voor consumenten makkelijker maakt om gezonde keuzes te maken.

20 procent minder calorieën

Wageningen University & Research (WUR) houdt zich volop bezig met gezonde voeding. Door het herformuleren van voedingsmiddelen werkt WUR aan het verminderen van suiker in producten die dagelijks bij mensen op hun bord liggen. Dit is een ingewikkeld proces: het veranderen van de receptuur heeft al snel invloed op de smaak, textuur en houdbaarheid van een product. Het is lastig om precies de juiste balans te vinden tussen huidige en nieuwe ingrediënten.

Veel bedrijven die op zoek zijn naar een gezondere samenstelling van hun producten maken dan ook graag gebruik van de Wageningse expertise. Neem bijvoorbeeld het verlagen van suiker in de ontbijtkoek van Peijnenburg. Onderzoekers van Wageningen Food & Biobased Research kregen de opdracht om op zoek te gaan naar een mix van suikervervangers met behoud van de smaak en textuur die consumenten waarderen. Het lukte de onderzoekers een product te ontwikkelen dat in de ogen van de consument dezelfde eigenschappen heeft, maar met 20% minder calorieën.

Voedingswetenschappers kijken bij deze processen naar ingrediënten met een positief effect op de gezondheid. Een natuurlijke zoetstof als xylitol, dat uit berkenbast wordt gewonnen, heeft bijvoorbeeld minder calorieën dan suiker. Daarnaast is het volgens Joost Blankestijn, programmamanager Innovations for responsible food choices, belangrijk dat consumenten langzaam wennen aan lagere suiker-, zout- en vetgehaltes. “Smaak is gewenning”, aldus Blankestijn. “Wanneer fabrikanten samen optrekken en gelijktijdig kleine stappen zetten, kan de consument geleidelijk wennen.”

Gezondere hagelslag

Wageningse experts helpen bedrijven niet alleen door meerjarige onderzoeksprogramma’s uit te voeren, maar ook door ter plekke advies te geven bij een specifieke uitdaging. Hagelslagfabrikant Delicia uit Tilburg probeerde bijvoorbeeld het suikergehalte in hun producten te verlagen, maar dit leidde tot natte hagelslag. Het bedrijf kreeg van WUR het advies om meer cacao te gebruiken. Daarmee was het probleem opgelost en de hagelslag bevat nu 20 tot 30 procent minder suiker. Op deze manier adviseerde Wageningen University & Research al tientallen MKB-bedrijven. Zo genieten veel consumenten dagelijks van een gezonder maar net zo lekker ontbijt.