Intensivering antibioticaresistentie onderzoek Wageningse instituten en het RIVM

Published on
21 november 2022

Deze week is het de ‘World Antimicrobial Resistance Awareness Week’, een jaarlijks terugkerend initiatief van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Het doel van deze week is het vergroten van het begrip en bewustzijn van de risico’s van antibioticaresistentie. Dit is ook een thema waar Wageningen University & Research veel aandacht voor heeft. Zo gaan de onderzoeksinstituten Wageningen Food Safety Research (WFSR) en Wageningen Bioveterinary Research (WBVR) nog intensiever samenwerken met het RIVM. De onderzoekers willen de verspreiding van antibioticaresistentie in en tussen landbouwhuisdieren, voedsel en de mens beter begrijpen.

Plasmiden

Resistentie tegen antibiotica heeft een grote impact op de behandelbaarheid van bacteriële infectieziekten en daarmee op de gezondheid van mens en dier. Plasmiden spelen bij het resistent worden van bacteriën een belangrijke rol. Ze bevatten genetische informatie, waaronder resistentiegenen, en zijn makkelijk uitwisselbaar tussen (verschillende soorten) bacteriën.

Om de verspreiding van resistentieplasmiden tussen dieren, voedsel en mens beter in beeld te krijgen, wordt bij elk van de instituten een promovendus aangesteld die dit onderwerp vanuit een specifieke invalshoek zal onderzoeken.

One Health

WFSR, WBVR en RIVM werken al jaren samen in het kader van de nationale monitoring van antibioticaresistentie in landbouwhuisdieren, voedsel en de mens. Het doel van dit nieuwe initiatief is om de kennis over de verspreiding van die resistentieplasmiden te vergroten vanuit een One Health perspectief. Dit is een interdisciplinaire samenwerking om de gezondheid van mensen, dieren en milieu te verbeteren. Zo worden verspreidingsroutes en onbekende risico’s in kaart gebracht. Deze nieuwe inzichten en kennis kunnen bijdragen aan het verminderen van resistente bacteriële infecties bij mens en dier.