Korte update over congres WCGALP 2022

4 maart 2022

Het is al enige tijd de ‘talk of the town’ (nou ja, de ‘talk of the department’) bij Wageningen Animal Breeding & Genomics, maar het World Congress on Genetics Applied to Livestock Production (WCGALP) 2022 komt steeds dichterbij. Wij zijn dit jaar de grote organisator van het congres, vandaar een korte update met de meest recente en meest opmerkelijke informatie.

Het programma

WCGALP wordt elke 4 jaar georganiseerd (dit jaar voor de 12e keer) en trekt wetenschappers en professionals van (fok)bedrijven van over de hele wereld. Het congres zal dit jaar plaatsvinden van 3 tot en met 8 juli in Rotterdam, en het programma krijgt steeds meer vorm. Keynote speakers zijn onder andere Prof. Marion Koopmans, hoogleraar virologie en hoofd van het Department of Viroscience van het Erasmus MC in Rotterdam, onder andere bekend door haar onderzoek naar virusbestrijding (en haar rol bij de bestrijding van het coronavirus), Dr. Mario Calus, associate professor bij WUR-ABG en expert op het gebied van genomische fokwaardeschatting, en Dr. Yengo Loic, onderzoeker aan de universiteit van Queensland en leider van het Statistical Genomics Laboratory.

Thema’s die tijdens het congres aan bod zullen komen zijn onder andere:

• Scientific and societal challenges in the field of animal breeding and genetics (how to combat infectious diseases, for example).
  • The sharing of data, research methods, technology and research results.

Een volledig overzicht van de keynote speakers en het programma staat op wcgalp.com.

WCGALP in cijfers

In totaal zijn er 852 onderzoekspapers ingediend, wat neerkomt op 4,408 pagina’s tekst! - Ter vergelijking, dat zijn meer pagina’s dan alle Harry Potter boeken bij elkaar. Al deze papers zijn geschreven door auteurs afkomstig uit 52 verschillende landen. En het is natuurlijk geen wedstrijd, maar met 64 ingediende papers staat Nederland op de 4 e plek, na de VS (101 papers), Frankrijk (83) en Australië (71). Verder zijn er vanuit WCGALP in totaal 18 beurzen toegekend aan MSc en PhD studenten. Deze beurzen zijn mogelijk gemaakt door de Rommert R.D. Politiek Foundation, the American Society for Animal Science (ASAS), NZV en URUS. Op locatie (de grote vergaderzaal van ‘De Doelen’ in Rotterdam) zijn maar liefst 1,750 zitplaatsen voor bezoekers. Maar aangezien het dit jaar een hybride event wordt, is het ook mogelijk om het congres vanuit je eigen (luie) stoel te volgen!

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief, of volg WCGALP 2022 op LinkedIn of Twitter.

Wacht niet te lang; de early bird aanmelding is inmiddels gesloten, en tot nu toe hebben al 1,036 mensen zich aangemeld voor WCGALP! En natuurlijk zijn we heel blij met alle aanmeldingen, maar ons uiteindelijke doel is natuurlijk om alle 1.750 zitplaatsen in ‘De Doelen’ te vullen met enthousiaste wetenschappers en professionals. (En er samen voor te zorgen dat dit de mooiste en meest inspirerende editie van WCGALP wordt tot nu toe!)