PPS-Project gestart om de invloed van hittestress in de varkens- en pluimveehouderij te bestrijden

Published on
12 december 2022

De verwachte klimaatverandering kan langdurige periodes van hitte veroorzaken in West-Europa, waar de varkens- en pluimveehouderij onvoldoende op aangepast zijn. Hittestress kan gezondheid en welzijn van de dieren verstoren, uitval van dieren verhogen en verlies van grondstoffen en nutriënten vergroten.

Daarom is een onderbouwde aanpak nodig om gezondheid en welzijn van dieren in periodes van hittestress te verbeteren en daarmee ook de acceptatie van de dierhouderij te ondersteunen. Wageningen University & Research, Universiteit Utrecht en vijf bedrijven (Adisseo, Cobb, Elanco, Metex Noovistago en Trouw Nutrition) hebben besloten dit probleem gezamenlijk in een PPS project aan te pakken.

Het project is erop gericht de fysiologische effecten van hittestress bij varkens en pluimvee beter te begrijpen, biomarkers voor onderzoek en praktische toepassing te vinden en interventies te ontwikkelen om de gevolgen van hittestress te bestrijden. Om dit te bereiken omvat het project zowel diepgaande wetenschappelijke studies als praktische validatie, waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van de expertise en de faciliteiten van de project partners.

Dit vierjarig project wordt mede gefinancierd door de Nederlandse overheid (project LWV21.148, Adaptation of pig and poultry production to heat stress). De resultaten zullen gedurende de looptijd worden gedeeld in het publieke domein.