Varkens gevoerd met larven even gezond als met soja

10 augustus 2021

Zwarte soldaatvlieglarven (BSF) kunnen sojameel (SBM) vervangen als eiwitbron in het dieet voor vleesvarkens. Dat heeft een multidisciplinair onderzoeksteam van Wageningen University & Research (WUR) en de Universiteit Leiden ontdekt.

Er is weerstand tegen het gebruik van soja als eiwitbron in diervoeder, omdat voor de teelt van SBM akkerland nodig is dat ook voor de teelt van voedingsgewassen zou kunnen worden gebruikt. BSF is potentieel een duurzamere eiwitbron, omdat het kan worden geteeld op afval en reststromen van de voedselproductie.

Proeven

De onderzoekers bestudeerden twee groepen vleesvarkens. Eén groep kreeg een dieet met gewone sojaschroot als eiwitbron. De andere groep kreeg een dieet met BSF-larven als eiwitbron.

De onderzoekers verzamelden vervolgens gegevens over de microbiota in de dunne darm en metabolieten in het bloed van de varkens. "Dit wordt de FeedOmics-benadering genoemd", zegt hoofdauteur Dr. Soumya Kanti Kar. "Dat helpt ons om de impact van voeding op zowel lokaal darmniveau als systemisch d.w.z. bloedniveau, tegelijkertijd vast te stellen. FeedOmics biedt daarmee een gedetailleerde en grondige momentopname van de reactie op een dieet." Soumya Kar is onderzoeker Gut Performance & Animal Health bij Wageningen Livestock Research.

De resultaten suggereren dat BSF de groei ondersteunt van darmmicrobiële taxa die ofwel indicatoren zijn van een gezonde darm, ofwel erkend zijn als gunstige microben met een positief effect op de gezondheid van varkens. Kortom, vleesvarkens die met BSF worden gevoerd, lijken even gezond (of zelfs gezonder) te zijn dan hun soortgenoten die een regulier, op soja gebaseerd dieet krijgen.

BSF2.jpg

Screening van functionele ingrediënten

"Deze ontdekkingen zullen partijen rond de veehouderij helpen bij hun zoektocht naar duurzame alternatieve eiwitbronnen. De FeedOmics-aanpak die in deze studie is gebruikt, kan wetenschappelijke vragen beantwoorden die verband houden met de functionaliteit van voederingrediënten, gemeten aan de hand van de respons van dieren", aldus Kar. "De resultaten van dit project zijn veelbelovend. De timing van de publicatie van onze bevindingen kon niet beter, zeker nu de lidstaten van de Europese Unie hebben besloten om het voeren van eiwitten afkomstig van insecten aan pluimvee en varkens toe te staan. Dit besluit van de Europese Commissie zal ongetwijfeld een belangrijke impuls geven aan deze nieuwe industrie, die tegen 2025 naar verwachting zal vertienvoudigen tot meer dan 4,1 miljard dollar."

Deze studie werd gedeeltelijk gefinancierd met subsidies van ZonMw. Het onderzoeksteam publiceerde hun studie over de effecten van BSF op de dunne darm, het inwonend microbioom en op de bloedmetabolieten van varkens in het tijdschrift Nature Scientific Reports.