Groen licht voor Delta Climate Center in Vlissingen

16 februari 2023

Wageningen University & Research (WUR) is een van de zes oprichters van het Delta Climate Center (DCC), dat medio 2023 van start gaat in Vlissingen. Het plan daarvoor is afgelopen week aangeboden aan de Tweede Kamer, de Provinciale Staten en de gemeenteraad van Vlissingen.

Onderzoek en onderwijs

Het doel van DCC is het realiseren van innovatieve en impactvolle oplossingen voor een toekomstbestendige delta, in Zeeland en elders in de wereld. Het DCC maakt samenwerking mogelijk op het gebied van onderzoek, onderwijs, valorisatie en business development. Het gaat daarbij om de thema’s water, energie, voedsel en bio-grondstoffen. Er komt een doorlopende leerlijn voor studenten van het mbo, hbo en wo. Ook stimuleert het DCC business-development en startups die zich bezighouden met water, voedsel en energie. De Zeeuwse delta is het living lab van het DCC.

Tammo Bult, Directeur Wageningen Marine Research is namens WUR nauw betrokken bij de oprichting van het DCC. Tammo: “WUR heeft veel deskundigheid in huis met betrekking tot delta’s, vanuit verschillende disciplines. Denk aan kennis over voedsel uit zee, zilte teelten en foerageer- en rustgebieden van dieren op land en in zee. Maar ook over circulariteit, effecten van klimaatverandering en gebiedsinrichting. We zijn dan ook blij met deze stap voor het DCC, waardoor we beter kunnen samenwerken, kennis ontwikkelen en kennis delen voor duurzame en weerbare deltagebieden.”

WUR zal naar verwachting 3 hoogleraren aanstellen die gaan werken aan de uitvoering van de onderzoeksagenda. Tevens ontstaan er nieuwe kansen voor studenten van WUR om in Zeeland te werken aan interdisciplinaire onderzoeksprojecten, bijvoorbeeld als onderdeel van de master thesis. Met de deelname van de WUR aan het DCC ontstaan nieuwe kansen voor het verbinden van fundamenteel en toegepast-wetenschappelijk onderzoek. De ontwikkeling van de doorlopende leerlijn verbindt het wetenschappelijk onderwijs met HBO en MBO.

Aandacht voor marien onderzoek en onderwijs

“Langlopend onderzoek en onderwijs op het gebied van kust en delta zijn van groot belang voor een veilige en leefbare toekomst”, aldus Arthur Mol, Rector Magnificus van WUR. “De oprichting van het DCC komt dan ook in een jaar waarop marien onderzoek en onderwijs bij ons volop in de schijnwerper staat. Zo is het thema van de Dies Natalis 2023 ‘Shaping Sustainable Marine Futures’. En naast de al bestaande Masteropleiding Aquaculture and Marine Resource Management starten we in september met de nieuwe bacheloropleiding Marine Sciences. In die studie gaan studenten zich verdiepen in zowel in natuurwetenschappelijke als sociaalwetenschappelijke vakken om de complexiteit van het mariene systeem goed te leren begrijpen. Met de focus op natuur, voedsel en maatschappij. Wij zijn dan ook blij met deze toekomstbestendige en brede samenwerking.”

Impact voor Zeeland

De vestigingsplaats van het DCC is de Kenniswerf in Vlissingen. De verwachte impact voor Zeeland is groot: nieuwe arbeidsplaatsen, uitbreiding van het aantal opleidingen, een toename van het aantal studenten, een verbeterde kennisinfrastructuur en een positief effect op het vestigingsklimaat. Onderzoeksprojecten worden in nauw overleg met het Zeeuwse bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en overheden opgezet en uitgevoerd.

De oprichting van het DCC in Vlissingen is onderdeel van het compensatiepakket van het Rijk voor het niet realiseren van een marinierskazerne in Vlissingen. Medio 2023 gaat het DCC van start. De komende maanden wordt gewerkt aan onder andere het aanstellen van een wetenschappelijk directeur en een zakelijk directeur, de huisvesting en aan het verder uitwerken van de plannen voor onderwijs en onderzoek.