Lisa Becking ontvangt L'Oréal UNESCO Fellowship

21 november 2019

Tropisch marien bioloog Lisa Becking van Wageningen University & Research heeft de prestigieuze L'Oréal UNESCO For Women in Science fellowship ontvangen. Deze prijs is bedoeld om de wetenschappelijke carrière van succesvolle jonge vrouwelijke onderzoekers te stimuleren.

Becking bestudeert hoe mariene organismen zich aanpassen aan verandering in hun omgeving. Deze kennis wordt gebruikt bij beleid en natuurbescherming. Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen op 21 november ontvangt ze een beurs ter waarde van 25.000 euro, om een semester te verblijven bij het gerenommeerde Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS) in Amsterdam. Daar kan Becking werken aan wetenschappelijke verdieping en het schrijven van wetenschappelijke publicaties.

Expeditie Indonesië

Becking heeft de fellowship gewonnen vanwege haar onderzoek in The Bird’s Head Seascape in Indonesië, een gebied met de grootste mariene biodiversiteit ter wereld. De koraalriffen worden gepromoot als een topbestemming voor toeristen. Tegelijkertijd staan ze onder druk van klimaatverandering, overbevissing, vervuiling en erosie.

“Na jaren in het veld,” vertelt Becking, “ben ik tot een beter besef gekomen dat het natuurbehoud van koraalrifecosystemen afhankelijk is van zowel ecologische en evolutionaire processen onderwater, als ook sociaaleconomische processen boven de waterspiegel. En dat deze verschillende processen onderling verweven zijn.”

In januari leidt Becking een expeditie per boot met een multidisciplinair team van wetenschappers, natuurbeschermers en docenten uit Indonesië en Nederland. Op deze drijvende universiteit hoopt Becking een manier te vinden om mariene natuurparken zo in te richten om de veerkracht van zowel de ecosystemen als de lokale economie te versterken tegen klimaatverandering.

For Women in Science

De beurs is een initiatief van L’Oréal en de Nederlandse Unesco Commissie, samen met het Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS), het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren (LNVH) en de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW).

Het internationale programma For Women in Science heeft als motto ‘The world needs science, science needs women’. Het programma bestaat sinds 1998 en reikt prijzen uit aan uitzonderlijke vrouwelijke onderzoekers werkzaam in de exacte wetenschappen. Uiteindelijk zou het moeten leiden tot een toename van het aantal vrouwen in (top) wetenschappelijke functies.