PCR-test om de kleine bijenkastkever op te sporen

19 mei 2022

Hoewel de kleine bijenkastkever niet groter is dan een luciferkop, kan zijn verspreiding wereldwijd een bedreiging vormen voor de voedselproductie. Opsporing is dus essentieel. Onderzoekers van Wageningen University & Research hebben een snelle en nauwkeuriger methode ontwikkeld om de aanwezigheid van de kleine bijenkastkever te detecteren.

De kleine bijenkastkever is een parasiet die z’n eitjes legt in de bijenkorf. De larven van de parasiet voeden zich daar met bijeneitjes, larven, poppen, honing en bijenwas; uiteindelijk overleeft het bijenvolk dat niet. Hierdoor, en doordat de parasiet kan vliegen, vormt deze kleine kever dus een grote bedreiging voor honingbijpopulaties in heel Europa, aldus Delphine Panziera, bijenbioloog verbonden aan Wageningen University & Research en sinds kort hoofd van het Nationaal Referentielaboratorium voor Aangifteplichtige Ziekten bij honingbijen.

Ook de wereldvoedselproductie loopt risico. Honingbijen zijn namelijk voor 80 procent verantwoordelijk voor de bestuiving van groentegewassen, zoals tomaten, komkommers, paprika’s en pompoenen; geen bestuiving betekent geen zaad- en gewasvorming.

In Europa komt de parasiet alleen voor op een locatie in Zuid-Italië, dat als quarantainegebied is afgesloten. Wordt de parasiet buiten dat gebied gesignaleerd, dan worden de bijenvolken vernietigd. “De kleine bijenkastkever is nog niet gesignaleerd in Nederland en dat willen we graag zo houden”, zegt Panziera.

Wattenstaafje

De nieuw ontwikkelde methode helpt daarbij. Als er een vermoeden bestaat dat de parasiet aanwezig is, dan verplicht het Europees Referentielaboratorium voor Bijenziekten visuele controle van bijenkasten – een arbeidsintensieve en tijdrovende methode. Bovendien is de kans groot dat er een kever over het hoofd wordt gezien. Dat verandert met de nieuwe methode: een laboratoriumtest heeft namelijk uitgewezen dat zelfs een enkele parasiet al gedetecteerd kan worden in een kast die bevolkt is met wel 50.000 bijen.

De kleine kever vormt een grote bedreiging voor honingbijpopulaties in heel Europa

De nieuwe methode, die bestaat uit een PCR-test, ‘vangt’ DNA-sporen van de kever door met een wattenstaafje een monster te nemen van het houten frame in de bijenkast. Na analyse van het monster kan de uitslag binnen 24 uur bekend zijn. Deze zomer gaan onderzoekers van WUR een veldproef uitvoeren.

Meer weten over de kleine bijenkastkever en de nieuwe detectiemethode? Bekijk de video.