Circular Horticulture Tour met Ted Duijvestijn

2 februari 2023

Een inspirerende sessie met een van de innovators van de Nederlandse Glastuinbouw, Ted Duijvestijn en zijn visie op toekomst en hoe studenten hier een grote rol in spelen.

Binnen het project ‘Verbonden circulariteit: onderzoek en ontwerp van transformatieve routes naar een biobased economie’ (Flagship 3: Collaborative design of transformative pathways towards a bio-based circular economy - WUR) heeft een multidisciplinair team van Wageningse onderzoekers onderzoek gedaan naar mogelijke routes naar circulariteit en een biobased economie. Circulariteit en een biobased economie zijn cruciaal voor een duurzame toekomst, maar verre van eenvoudig te bewerkstelligen. Hiervoor is een zogenaamde transformatieve verandering nodig: dat is een fundamentele verandering die niet alleen technologisch van aard is, maar waarvoor ook veranderingen op het gebied organisatie, gedrag, markt en institutionele praktijken nodig zijn. Binnen het onderzoek is teruggekeken naar succesvolle en minder succesvolle circulaire en biobased initiatieven, om daaruit lessen te trekken en mechanismen en barrières te identificeren. En er zijn interventies gedaan in lopende initiatieven, die helpen om ze te verdiepen, verbreden en verspreiden.

De BU Glastuinbouw en Bloembollen van Wageningen University & Reseach heeft ervoor gekozen om een inspirerende bijeenkomst voor studenten van het HBO en MBO in de Greenport West-Holland te organiseren, in de stijl van het televisieprogramma ‘College Tour’. Deze bijeenkomst was 14 november 2022 en de hoofdgast van deze bijeenkomst was Ted Duijvestijn. Ted is tomatenkweker, innovator, practor bij MBO Lentiz en actief in vele netwerken, waaronder de Greenport. Ted heeft op zijn bedrijf gewerkt aan een diverse innovaties op het gebied van circulaire en biobased glastuinbouw, waaronder de ontwikkeling van dozen met vezels uit tomatenstengels. Eric Poot van WUR trad op als interviewer, en sprak onder meer met Ted over zijn ervaringen, zijn visie op innovaties en de rol die studenten daarbij spelen. Ook de studenten in de zaal stelden vragen.