Hackathon van de 3de Internationale Autonomous Greenhouse Challenge

20 oktober 2021

In 2021/2022 organiseren we de 3de Internationale Challenge om groenten in kassen duurzaam te telen via volledig geautomatiseerde besturing met behulp van AI door verschillende internationale teams. De oogst van dit jaar is sla. En deze keer moet het volledig autonoom zijn!

De eerste en tweede editie van de Autonomous Greenhouse Challenge zijn uitgevoerd bij Wageningen University & Research, BU Glastuinbouw in 2018-2020. Tijdens deze edities hebben we aangetoond dat kunstmatige intelligentie potentieel superieur kan zijn aan menselijke intelligentie en dus in de toekomst de indoor farming kan beheersen. Het doel van de derde uitdaging is een volledig autonome besturing.

Hackathon – virtuele slaproductie in virtuele kassen

Vergelijkbaar met de eerste en tweede editie zal er een selectieproces (24-uurs Hackathon) worden georganiseerd. Het doel van het 24-uurs Hackathon-event is om maximaal 5 teams te selecteren voor het echte Greenhouse Growing Experiment welke duurt van februari tot juni 2022. Andere doelen zijn om deelnemers uit de AI en tuinbouw en de verschillende culturele achtergronden met elkaar te verbinden, kennis uit te wisselen en interactie te stimuleren. AI-vaardigheden worden getest door virtueel een kas-slagewas te produceren.

Tijdens de Hackathon zullen teams een virtueel slagewas telen in een virtuele kas met behulp van een geavanceerde digitale simulatieomgeving van WUR. Ze worden gescoord op basis van vooraf gedefinieerde criteria (het doel kan bijvoorbeeld maximale nettowinst zijn). Daarnaast moeten teams zich presenteren en hun AI-aanpak pitchen voor een Internationale jury. De jury zal bestaan uit Internationale experts die bekend zijn in de tuinbouw en met AI. Teams zullen hun eigen AI moeten ontwikkelen om het doel van de Hackathon te realiseren en voor evaluatie door de jury. De 5 teams met de hoogste scores winnen toegang tot het Greenhouse Growing Experiment.

Greenhouse Growing experiment – volledig autonome slaproductie

Van februari tot juni 2022 krijgen de vijf Internationale teams een kascompartiment van Wageningen University & Research op de onderzoek locatie Bleiswijk. Teams moeten volledig autonoom een slagewas telen met een hoge opbrengst en kwaliteit en met duurzaam gebruik van hulpbronnen zoals energie en water. Dat moeten ze tijdens twee teeltcycli doen met behulp van hun eigen kunstmatige intelligentie-algoritmen. De bekendmaking van het uiteindelijk winnende team vindt plaats in de zomer van 2022.

Deelnemende teams

17 teams van over de hele wereld hebben zich aangemeld, maar de experimenten in de kassen in Bleiswijk worden alleen gedaan door de 5 beste teams. Om de top vijf te selecteren vindt op 4 & 5 november een voorselectie plaats middels een Hackathon-format.

Aan het evenement doen in totaal 140 deelnemers mee van 18 Nationaliteiten, uit de tuinbouw, startende of grotere bedrijven èn een groot aantal BSc-, MSc- en PhD-studenten en onderzoekers van verschillende universiteiten. Over het algemeen hebben de teams expertise op het gebied van tuinbouw en kunstmatige intelligentie. We hebben teams uit Rusland, China (verschillende Universiteiten zoals Harbin Institute of Technology, Zhejiang University, China Agricultural University, Tongji University etc.), Korea (Universal Robots, Croft, Motion2AI, Universiteiten zoals Gyenggi, Kangwon, Pusan University ), maar ook veel deelnemers uit de VS tijdens de editie van dit jaar (bekende Universiteiten zoals MIT, Stanford, Cornell, UC Davis). Europese teams komen voornamelijk uit Nederland (Universiteit Delft, Universiteit Eindhoven, VU Amsterdam, Universiteit Maastricht, enkele studenten van Wageningen Universiteit, One Planet Research Center etc.), uit België (Gent Universiteit, BASF etc.) en Duitsland (TU München).

Het Amerikaanse team 'Koala' won in de zomer al een wildcard voor een kascompartiment tijdens de Online Challenge. Teamcaptain van team 'Koala' is Kenneth Tran, die ook het winnende team 'Sonoma' leidde in de eerste editie van de Autonomous Greenhouse Challenge in 2018, teamleden zijn van Cornell University en Koidra Inc.

Openbare seminars

Er worden twee openbare seminars live uitgezonden:
Donderdag 4 november, 9:00-10:30 CET, Openingsseminar:

• Welkom door de organisatoren (Silke Hemming, WUR & David Wallerstein, CXO Tencent)
  • Introductie van het evenement, organisatoren en jury
  • Introductie van regels, doel en simulatietool - virtuele kasslaproductie
  • Introductie van teams met teamvideo's
  • Discussiepanel met sponsoren en jury (deel I) incl. Vraag en antwoord “De toekomst van autonoom telen, markt- en duurzaamheidsaspecten"

Vrijdag 5 november, 14:00-15:30 CET, Winning seminar (publieke uitzending):

• Samenvatting van het evenement (tussenresultaten, foto's) door organisatoren
  • Discussiepanel met sponsoren (deel II) incl. Vraag en antwoord “Autonoom kassen, technologie en toekomstige uitdagingen"
  • Feedback alle teams door juryleden
  • Aankondiging van 5 winnende teams voor groeiende uitdaging door de jury
  • Volgende stappen door organisatoren

Wil je online deelnemen aan het programma? Dat kan via Youtube.

Dit evenement wordt georganiseerd door Wageningen University & Research en wordt gesponsord door Tencent. We bedanken ook onze extra sponsoren: Fluence door Osram, Gebr. Geers bv, Gemeente Lansingerland, Glastuinbouw Nederland, Hortiplan, Kas als Energiebron, LetsGrow, Ridder en Sigrow.