Nieuw KoM-project: Ontwikkeling tool voor inrichting functionele groenstroken

11 mei 2023

In het nieuwe Kennis op Maat-project ‘Ontsluiten kennis Functionele Agrobiodiversiteit’ wordt een tool ontwikkelt die telers en adviseurs kan helpen bij het maken van keuzes voor het inzaaien van een groenstrook. Dit om het soortenrijkdom te vergroten en functionele groenstroken makkelijker in te richten. De focus in het project ligt op het bouwen van de tool en het onder de aandacht brengen van de tool bij telers & adviseurs en bij studenten & docenten.

Het project is een vervolg op de PPS | Functionele Agrobiodiversiteit (FAB+). Binnen deze PPS is onderzoek gedaan om functionele agrobiodiversiteit succesvol in te zetten. In het nieuwe KoM-project wordt deze kennis actief naar de doelgroepen gebracht door het ontwikkelen van de tool. Het project wordt uitgevoerd door Wageningen University & Research en mede gefinancierd door BO Akkerbouw.

20230405_155849.jpg

Tool brengt plantsoorten maar ook risico´s in beeld

Bas Allema, WUR-onderzoeker en projectleider van dit KoM-project: "De tool moet vooral praktisch zijn. Door het invoeren van een bepaald doel, bijvoorbeeld het bevorderen van bestuivers, aantrekken van natuurlijke vijanden of verfraaien van het landschap, zal de tool geschikte plantensoorten tonen. Als de gebruiker ook het gewas of bouwplan invult, zal deze tool ook de risico´s op ziekten, plagen, onkruiden of aaltjes tonen."

Kennis naar praktijk brengen

Agrifirm, Artemis, BO Akkerbouw, Cosun Beet Company, Coöperatie Collectief Hoeksche Waard U.A., Coöperatie Flevolands Agrarisch Collectief U.A., Van Iperen, LTO Nederland, LTO Noord en NFO denken tijdens het gehele traject mee over het vormgeven, testen en implementeren van de tool bij de eindgebruikers. "`Vooraf en halverwege vragen we een gebruikersgroep om mee te kijken of de tool aansluit bij hun praktijk, we doen dit dus echt samen met de eindgebruikers. Daarnaast zullen we de tool actief naar de praktijk brengen. Het houdt dus niet op bij alleen het ontwikkelen van een tool", geeft Lotte van Dueren den Hollander, coördinator kennis bij BO Akkerbouw en penvoerder van dit project, aan.

Actieplan Plantgezondheid

De ontwikkeling van de tool draagt bij aan de doelen van het Actieplan Plantgezondheid. Daarmee werken BO Akkerbouw en haar leden (Agrifirm, Avebe, Cosun, CZAV, Het Comité van Graanhandelaren, LTO Nederland, NAJK, NAO, NAV, Plantum, Van Iperen en VAVI) aan duurzame teeltmethoden.