Leaflet: Kleur in grasvegetatie heeft de voorkeur

7 februari 2023

Uit een verkennend belevingsonderzoek blijkt dat burgers voorkeur hebben voor kleur als er bloemrijke grasvegetaties worden aangelegd. Het onderzoek is uitgevoerd vanuit de PPS Grasvelden, klimaat en biodiversiteit. Bloemen kunnen een rol spelen in het verhogen van biodiversiteit in grasvelden, wat uiteindelijk bijdraagt aan de algehele biodiversiteit in bijvoorbeeld gemeentelijke grasvelden en sportclubs.

Er is onderzoek gedaan naar de beleving van burgers bij grasvegetaties met en zonder bloemen. Bij vegetaties zonder bloemen was het vooral aantrekkelijk als het gras er netjes en strak uitzag. Dit verandert op het moment dat er bloemen in de grasvegetatie zitten dan wordt afwisseling en diversiteit juist aantrekkelijk voor burgers volgens dit belevingsonderzoek.