Actie ‘mep een mug dood’ wegens succes eerder beëindigd

26 februari 2021

Aan de vorige week verstuurde oproep om muggen op te sturen naar Wageningen University & Research is massaal gehoor gegeven. Met ruim 6000 ingestuurde enveloppen is de respons zodanig hoog, dat de mogelijkheid om muggen in te sturen eerder dan gepland wordt stopgezet. De reeds ingestuurde steekmuggen zijn enorm waardevol voor het onderzoek en worden de komende maanden geanalyseerd. Meldingen van mate van muggenoverlast kunnen wel nog doorgegeven worden op Muggenradar.nl.

Ook midden in de winter kunnen steekmuggen overlast veroorzaken en mogelijk ziektes overdragen. Om inzicht te krijgen in welke soorten muggen dit zijn, hun bijtgedrag, waar ze actief zijn, én of ze in de winter ziekteverwekkers zoals het westnijl- en usutuvirus bij zich dragen, riepen onderzoekers van Wageningen University & Research het publiek op om dode steekmuggen op te sturen naar het Laboratorium voor Entomologie.

De actie zou lopen van 16 februari tot 16 maart. Maar tien dagen na de start staat de teller al op meer dan 6000 opgestuurde muggen. Op basis van eerdere ervaringen verwachten de onderzoekers dat zo’n 80% van de inzendingen daadwerkelijk een steekmug is. Dit aantal overtreft alle verwachtingen en is ruim voldoende om een antwoord te kunnen formuleren op de onderzoeksvragen én op de vraag of het bijzondere weer van de afgelopen weken invloed heeft gehad op de muggenstand.

PostzakkenMuggenradar.JPG

De ingestuurde enveloppen leveren letterlijk bergen met post op. Omdat het verwerken van alle inzendingen een tijdrovende klus is, is daarom besloten de mogelijkheid om doodgeslagen muggen in te sturen eerder dan gepland te beëindigen. Muggenoverlast kan nog wel gemeld worden op Muggenradar.nl.

De onderzoekers danken alle inzenders voor hun hulp bij het onderzoek én voor hun leuke en ludieke persoonlijke berichtjes. Het is de bedoeling om alle inzenders binnen enkele maanden te informeren over de resultaten van het onderzoek. En wie nog een mug wilde insturen en nu baalt dat dat niet meer kan: mogelijk volgt komend najaar een nieuwe oproep.

Kijk voor meer informatie op Muggenradar.nl.