“Cannabis-labels vaak fout en misleidend”

14 oktober 2021

De alom bekende Indica en Sativa labels die op cannabis worden geplakt en die de basis vormen voor informatieverstrekking aan gebruikers van (medicinale) cannabis zijn meestal foutief en misleidend. Dat concluderen onderzoekers van Wageningen University & Research en de Canadese Dalhousie Universiteit op basis van een analyse van honderden cannabismonsters. Daaruit blijkt dat de genetische en chemische samenstelling van de geteste cannabis vaak niet overeenkomt met het label Indica of Sativa.

Opvallend is ook dat verschillende cannabismonsters die onder dezelfde naam zoals ‘Lemon Haze’ of ‘OG Kush’ worden verkocht, onderling genetisch net zo verschillend konden zijn als monsters met verschillende namen.

De resultaten zijn gepubliceerd in het internationale toonaangevende tijdschrift Nature Plants. Volgens de onderzoekers moet de cannabisindustrie kritischer naar de informatieverstrekking over hun producten kijken, en een meer wetenschappelijke benadering hanteren.

Robin van Velzen

'Indica' en 'Sativa'

“Kwekers wereldwijd labelen hun cannabissoorten nogal subjectief met de termen ‘Indica’ en ‘Sativa’. Retailers en consumenten kunnen daardoor helaas niet vertrouwen op de etiketten die op de potjes worden geplakt”, zegt Dr. Sean Myles, universitair hoofddocent aan de Dalhousie Universiteit en hoofdauteur van de studie.

De termen Indica en Sativa worden vaak gebruikt om cannabis te categoriseren. Algemeen wordt aangenomen dat deze verschillende termen verband houden met bepaalde aroma's en psychoactieve effecten. Maar het onderzoek van WUR en Dalhousie wijst dus uit dat genetisch niet is aan te tonen of een cannabsisplant een Indica of een Sativa is. In de genen is geen verschil te zien, en de huidige Indica en Sativa labels geven dus geen betrouwbare informatie over de genetische of chemische samenstelling van de plant.

“Wat onze studie vooral aantoont is dat je niet enkel op die labels moet vertrouwen, maar dat je naar het specifieke terpeenprofiel moet kijken”, zegt Robin van Velzen, docent Biosystematiek bij WUR en mede-auteur van de studie. Van Velzen is als onderzoeker tevens verbonden aan Bedrocan, dat in opdracht van de Nederlandse overheid medicinale cannabis produceert.

Terpeenprofiel

Terpenen zijn aromatische moleculen die in veel planten zijn terug te vinden. Van Velzen: “Zo bevat als Sativa gelabelde cannabis vaak hogere concentraties van enkele terpenen met thee-achtige en fruitige aroma's, terwijl Indica-monsters over het algemeen hogere concentraties terpenen bevatten die aards ruiken zoals myrcene, guaiol, gamma-elemene en gamma-eudesmol.”

Maar overtuigend is het onderscheid dat de onderzoekers vonden niet: “Het gaat dan echt om deze specifieke, individuele terpenen die het verschil maken. Het totale chemische profiel laat, net als de genetica, geen duidelijk verschil zien tussen de labels. We hebben ook slechts een klein aantal regio's in het cannabisgenoom (de verzameling van alle genen in cannabis) gevonden die waarschijnlijk bijdragen aan het aardse aroma dat wordt geassocieerd met het Indica-label”, aldus Van Velzen.

Opvallend is verder dat ook verschillende cannabismonsters die onder dezelfde naam zoals ‘Lemon Haze’ of ‘OG Kush’ worden verkocht, onderling genetisch net zo verschillend konden zijn als monsters met verschillende namen.

Van Velzen: “In tegenstelling tot andere waardevolle plantensoorten is de labelling van cannabis erg onbetrouwbaar. Zeker voor patiënten die cannabis als medicinaal product gebruiken en die baat hebben bij een goede en constante kwaliteit is dat zeer onwenselijk”.

Betrouwbare informatie van groot belang

Volgens de onderzoekers moet de industrie meer openheid geven over de chemische samenstelling. “Laat de terpeenprofielen echt zien in plaats van een onbetrouwbare naam zoals Indica of Sativa. Een aantal bedrijven doet dat gelukkig al wel, maar een gestandaardiseerde meet- en naamgevingsconventie ontbreekt nog. Betrouwbare informatie is van groot belang; zeker bij medicinale toepassingen”, concludeert Van Velzen.