Monitoring methodiek voor emissieregistratie

In het regeerakkoord is een broeikasgasemissie reductiedoelstelling voor 2030 opgenomen, waaronder een bijdrage van 0,5 Mton CO2 voor vastlegging in landbouwbodems. Het effect van de maatregelen om  vastlegging te stimuleren moet echter ook in de nationale emissierapportage terecht komen om daadwerkelijk mee te tellen voor de reductiedoelstellingen.

In het regeerakkoord is een broeikasgasemissie reductiedoelstelling voor 2030 opgenomen, waaronder een bijdrage van 0,5 Mton CO2 voor vastlegging in landbouwbodems. Voor het klimaatplan en de klimaatenvelop worden nu allerlei plannen en acties opgezet om emissie reductie en vastlegging te stimuleren. Echter uiteindelijk moeten deze acties ook in de nationale emissierapportage terecht komen om daadwerkelijk mee te tellen voor de reductiedoelstellingen. Dit project ondersteunt de voorbereiding van verplichte rapportages door het ontwikkelen en implementeren van een monitoringsstrategie voor emissies en vastlegging van koolstof in landbouwbodems voor de nationale Emissieregistratie. In 2022 zal worden gewerkt aan de implementatie van het ontwikkelde monitoringsysteem in het LULUCF model. Hiervoor worden de volgende stappen voorzien: a) implementatie van de methodiek in het LULUCF, b) verzamelen van consistente tijdreeks aan benodigde invoer data, c) testen van het model, en d) afronding wetenschappelijke paper voor borging van de gekozen aanpak.

Dit project levert een methodiek op voor het monitoren van veranderingen in bodemkoolstof-voorraad voor grasland en akkerland die door de taakgroep LULUCF is goedgekeurd. De methodiek is eind 2022 geïmplementeerd in het LULUCF-systeem en kan dan gebruikt worden voor de emissierapportage over het jaar 2021 (startjaar voor het Parijs Akkoord). Naast de resultaten voor de emissieregistratie kan de methodiek ook input leveren voor de monitoring van het Klimaatakkoord voor het doel van C vastlegging in minerale landbouwbodems.