Project

Overzicht status kottervisserij

Door de sterk verhoogde brandstofprijzen zijn de operationele kosten voor een deel van de kottersector zo sterk gestegen dat het economisch niet meer uit kan om de haven te verlaten. Dit heeft gevolgen voor de visserij, de afslagen en de verwerkende industrie. In dit project wordt een actueel financieel beeld geschetst van het probleem.  

WEcR heeft eerder in 2022 een verkennend onderzoek uitgevoerd naar de effecten van de hoge brandstofprijzen op visserijbedrijven, maar de gegevens waarop dit onderzoek is gebaseerd zijn van maart 2022. Om een uitspraak te doen over de huidige effecten is het nodig om een actueel beeld te hebben over de situatie in de visserij en de huidige omvang van het probleem met de sterk gestegen brandstofkosten. Daarbij ligt de focus op de kottersector, voor wie de brandstofkosten het meest bepalend zijn.

Per kwartaal wordt een overzicht gegeven over de ontwikkelingen in de Nederlandse kottersector. Het gaan om inzet van schepen, vangsten volumes en waarde, prijsverloop van brandstof, effecten van voorgaande ontwikkelingen op de kosten en opbrengsten. Er zal een analyse van de trends worden gemaakt. In september 2022 en maart 2023 zullen daarnaast de effecten op de winstgevendheid van de kottersector worden bepaald m.b.v. een gedetailleerde analyse van de kosten en opbrengsten. Bij de analyses en monitoring zal onderscheid worden gemaakt tussen de verschillende type schepen in de kottersector: grote boomkorkotters, flyshoot schepen, twinrig schepen, gemende visserij van eurokotters en garnalenkotters. De resultaten zullen in twee rapporten (okt 2022 en apr 2023) en een factsheet (nov 2022) worden gepubliceerd en worden gepresenteerd tijden de presentaties van Visserij in Cijfers (sept 2022 en apr 2023).

Publicaties