Met de klas naar de teler

In Nederland zijn er 37 (geregistreerde) tuinders tegen 267 melkveehouders die schoolklassen ontvangen. Binnen dit project wordt de bestaande training voor educatieboeren en -tuinders geoptimaliseerd en worden tuinders gestimuleerd om schoolklassen te ontvangen. Uit onderzoek blijkt dat het leren over voedsel op een bedrijf zorgt voor extra leeropbrengst.

De afgelopen jaren heeft Team Smaaklessen & EU-Schoolfruit, WUR, veel kennis en ervaring opgedaan met voedseleducatie voor het basisonderwijs. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een excursie zorgt voor extra beleving en daardoor voor een grotere leeropbrengst dan alleen een les in de klas.

Elk jaar doen ruim 3000 basisscholen mee met het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma. Uit de evaluatie (2020) blijkt dat 51% van de scholen interesse heeft voor een bezoek aan een tuinder en nog eens 38% geeft aan misschien interesse te hebben. Uit een evaluatie onder fruittelers (2020) blijkt dat - het missen van ervaring met onderwijs - de meest genoemde reden is om geen klassen ontvangen. Er is m.n. behoefte aan ondersteunende educatieve materialen, een cursus en een vergoeding.

Het doel van dit KOM project is het realiseren van een training waardoor groente- en fruittelers over voldoende kennis en vaardigheden beschikken om een kwalitatief goede excursie te kunnen geven. Om dit te kunnen doen wordt de bestaande training voor educatieboeren vernieuwd zodat deze beter aansluit bij de wensen en behoeften van de (toekomstige) tuinders en boeren.

Parralel aan dit KOM project lopen twee projecten die direct aansluiten. (1) Het ontwikkelen van educatief materiaal dat tuinders kunnen gebruiken wanneer zij een groep ontvangen (Financiering: Jong Leren Eten) 2. het ontwikkelen van een zoekfunctie waardoor scholen en tuinders / boeren elkaar gemakkelijk kunnen vinden (Financiering: Jong Leren Eten en het Voedseleducatie Platform).