
Project
Nieuwe Eiwitten
Wereldwijd worden we geconfronteerd met milieu- en gezondheidsproblemen. Het milieu wordt bijvoorbeeld aangetast door toenemende CO2 emissies, klimaatverandering en afnemende biodiversiteit. Gezondheidsproblemen uiten zich bijvoorbeeld in obesitas, en toenemende welvaartsziektes zoals hart- en vaatziektes en diabetes.
Één van de belangrijkste oorzaken van de milieu- en gezondheidsproblemen zijn consumptiepatronen. Het belang en de urgentie van meer duurzame en gezonde alternatieven, en de balans tussen duurzaam, gezond en veilig voedsel, wordt de laatste jaren steeds breder onderkend. De laatste jaren is zowel vanuit de praktijk als de wetenschap de belangstelling voor een duurzamer dieet toegenomen.
Zo zien we verschillende nieuwe producten (zoals de Vegetarische Slager) en initiatieven (zoals vloggers rondom duurzaam en gezond eten) en steeds meer wetenschappelijke artikelen over mogelijke toepassingen, de impact en de acceptatie van consumenten. Ondanks de beweging en de erkenning is er nog veel te winnen. Het huidige consumptiepatroon in Nederland is nog verre van duurzaam.
Doel van het project
Dit onderzoeksprogramma focust op het beter begrijpen hoe (bepaalde) consumenten zijn te bewegen tot het maken van duurzamere en gezondere voedingskeuzes. Het hier voorliggende onderzoeksprogramma stelt zich ten doel bij te dragen aan het vinden van wegen naar een gebalanceerd duurzaam, gezond en veilig eiwitdieet. Dit eiwitdieet moet meer in overeenstemming zijn met de Schijf van Vijf dan het huidige consumptiepatroon dat van veel Nederlanders doorgaans is.
In dit programma willen we het inzicht vergroten in welke factoren van invloed zijn op de keuzes van consumenten met betrekking tot plantaardige en dierlijke eiwitten, en voor wie en hoe acceptatie van een andere, meer plantaardige, eiwitbalans te stimuleren is.
Idealiter hebben wij aan het eind van het programma inzicht in welke factoren specifiek een rol spelen in duurzame eiwitconsumptie: (onderzoeksproject 1), hoe deze factoren verschillen voor doelgroepen (onderzoeksproject 2), hoe deze factoren veranderen over de tijd (onderzoeksproject 1 en fase 2), en welke mogelijke interventies onder deze factoren hangen (onderzoeksproject 2) en effectief blijken (onderzoeksproject 3 en 4 en fase 2).
Publicaties
-
A systematic review on consumer acceptance of alternative proteins : Pulses, algae, insects, plant-based meat alternatives, and cultured meat
Appetite 159 (2021). - ISSN 0195-6663 -
Building a Market for New Meat Alternatives: Business Activity and Consumer Appetite in the Netherlands
In: Environmental, Health, and Business Opportunities in the New Meat Alternatives Market / , Bogueva, Diana, Marinova, Dora, Raphaely, Talia, Schmidinger, Kurt. - : IGI Global - ISBN 9781522573500 - p. 183 - 201. -
Determinants of real-life behavioural interventions to stimulate more plant-based and less animal-based diets: A systematic review
Trends in Food Science and Technology 93 (2019). - ISSN 0924-2244 - p. 281 - 303. -
Duurzame identiteitszoekers : flexitarisme in de jaren tien
Voeding Nu 22 (2020)1. - ISSN 1389-7608 - p. 12 - 14. -
Op weg naar duurzame eiwitconsumptie : Een literatuurstudie naar de inzetbaarheid en effectiviteit van gedragsinterventies gericht op het bevorderen van duurzame eiwitconsumptie
Den Haag : Wageningen Economic Research (Publicatie / Wageningen Economic Research 2019-120) - p. -
The application of systematic steps for interventions towards meat-reduced diets
Trends in Food Science and Technology 119 (2022). - ISSN 0924-2244 - p. 443 - 451. -
Vegetarianism in the Dutch polder
In: To eat or not to eat meat / , De Backer, Charlotte, Fisher, Maryanne L., Dare, Julie, Costello, Leesa. - : Rowman & Littlefield - ISBN 9781538114964 - p. 137 - 147.