Project

Sociaal economische effecten PSN maatregelen

Wettelijk is bepaald dat op de maatregelen van het Programma Stikstofreductie en Natuurverbetering (PSN) een sociaaleconomische evaluatie plaats dient te vinden[1]. Voor de looptijd van het PSN is een beschrijving van de te verwachten sociaaleconomische effecten en een weging van de haalbaarheid en betaalbaarheid van maatregelen nodig. Het gaat hierbij om de getroffen of te treffen maatregelen die bijdragen aan:   vermindering van de stikstofdepositie op de voor stikstof gevoelige habitats; het bereiken van de instandhoudingsdoelstellingen voor in ieder geval de voor stikstof gevoelige habitats.

Wettelijk is bepaald dat op de maatregelen van het Programma Stikstofreductie en Natuurverbetering (PSN) een sociaaleconomische evaluatie plaats dient te vinden. Voor de looptijd van het PSN is een beschrijving van de te verwachten sociaaleconomische effecten en een weging van de haalbaarheid en betaalbaarheid van maatregelen nodig.

In dit project staat de ontwikkeling van de methodiek voor de sociaal­economische effectbeoordeling centraal. Hierin wordt de benadering, én de onderliggende indicatoren, bepaald en uitgewerkt van (1) sociaaleconomische aspecten, (2) betaalbaarheid en (3) haalbaarheid.

Doelen

• Uitwerken van relevante indicatoren en methodiek voor sociaal-economische effectbeoordeling van bron-en natuurherstelmaatregelen.
  • Conclusies op hoofdlijnen voor nationaal niveau rond te verwachten sociaal-economische indicatoren, haalbaarheid en betaalbaarheid van bron-en natuurherstelmaatregelen.

De eerste stap is de definitie van de 3 aspecten van de effectbeoordeling; sociaal-economische indicatoren, haalbaarheid en betaalbaarheid.

Sociaal-economische indicatoren

Bepalen relevante indicatoren voor sociaaleconomische analyse (inclusief sociaal-culturele) gebaseerd op indicatoren van CBS in brede welvaart monitor

De indicatoren/aspecten die door LNV/DG-Stikstof zijn meegegeven voor analyse onder de bovengenoemde CBS bredewelvaartsindicatoren of kunnen hieronder worden geschaard. De Theory of Change-methode wordt toegepast.

Haalbaarheid

Haalbaarheid zal geanalyseerd worden aan de hand van (1) uitvoerbaarheid en (2) wettelijke aspecten rond uitvoerbaarheid. Dit volgt dezelfde benadering als TNO (Vonk et al., 2020); deze twee aspecten zijn ook in de factsheets van maatregelen opgenomen (Ter Haar, 2020).

Haalbaarheid bestaat uit een kwalitatieve analyse van deze twee aspecten.

Betaalbaarheid

Betaalbaarheid gaat met name over de kosten component. De kosten component van de maatregelen worden zowel voor de overheid als voor private partijen bepaald, betaalbaarheid wordt kwantitatief beoordeeld. De beoordeling van de effecten zal dynamisch plaatsvinden (niet statisch), vergelijkbaar met aanpak uit de WUR Briefnotitie.

[1] Staatsblad 2021, 287 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen

Publicaties