Buitenplaats Molenwei, natuur- & recreatieboerderij in Leidschendam-Voorburg

De komende jaren wordt Buitenplaats Molenwei omgevormd van melkveehouderij naar een duurzame toekomstbestendige natuur- en recreatieboerderij. Door de inspanningen van Vicky van der Krogt wordt deze getransformeerd naar een oase van rust en biodiversiteit. Allerlei nieuwe vormen van vrijetijdsbesteding en recreatie worden uitgewerkt met aandacht voor natuur en gezondheid. Dat laat ze samengaan met sociaal en duurzaam ondernemen. De buitenplaats aan de rand van de stad biedt ruimte aan groene activiteiten, sport, spel, kunst, cultuur, vergaderen en ontmoeten. De drie molens in de Driemanspolder aan de overkant bieden een prachtig decor.

Motivatie ondernemer

Vicky van der Krogt over haar deelname aan het project BEE-divers:

“Op ons bedrijf hebben we afgelopen jaar al een enorme stap gemaakt met het toevoegen van biodiversiteit. Zo is Bij&Dijk aangelegd, een omvangrijk bijenlandschap van maar liefst 4.000 vierkante meter. Rondom het boerenerf zijn nu natuurvriendelijke oevers. Het Weidebos is een tiny forest met meer dan 600 boompjes. En naast het bos heeft de vlinderidylle een plekje gekregen. We waren dan ook erg nieuwsgierig welke aanvullende maatregelen BEE-divers op ons bedrijf zou adviseren.”

Interventie & verdienmodel BEE-divers

• De nieuwe struweelhagen bij het kampeerveld geven privacy aan de gasten. En de bloemzoekende insecten nodigen zijn leuk om naar te kijken.
  • Aan het einde van het kampeerveld zorgt een aardenwal met een scala aan inheemse struiken al vroeg in het voorjaar voor bloemen. Prachtig voor gasten om te zien en een mooie verlenging van de bloeiboog voor bijen en andere insecten.
  • Bij de silotent waarin groepen worden ontvangen zorgen sierappelhaagjes en een heuse stoofperenallee voor de groene aankleding. Terwijl de bloemen voor nectar en pollen zorgen, kunnen de vruchten voor creatieve en culinaire doeleinden worden gebruikt.
  • De lange monotone stalmuur is aangekleed met onderhoudsvrije lage Dwerg Buddleja en Rozemarijn.
  • Het maken en plaatsen van kleine bijenhotels worden samen met schoolkinderen gedaan. Bovendien geven de kleine hotels minder kans op parasieten en zijn dus beter voor de wilde bijen.
  • Passanten van Buitenplaats Molenwei zien zo een 55 meter lang bijenlint.
  • Om in de zomer activiteiten in de luwte en de schaduw te kunnen organiseren is er een groen bladerdak aangeplant bestaande uit 36 honingbomen waarvan de kronen uiteindelijk gaan vergroeien. Een extraatje hierbij is het concert van insecten in de nazomer.

Motivatie onderzoeker

“Voor de keuzes die Vicky heeft gemaakt speelt voedselproductie geen rol. De BEE-divers maatregelen zijn hier gericht op verhogen van de attractiviteitswaarde. In bijna alle gevallen gaat het hier om keuzes die een bijdrage leveren aan het vestigen en  handhaven van een grote diversiteit aan insecten. De gekozen groene inrichting is er op gericht de bezoekers een nog plezieriger verblijf te garanderen”