Project

Business models for dairy sector

De chinese markt biedt volop kansen voor de Nederlandse Food & Agri sector. China produceert onvoldoende zuivel om hun burgers te kunn voeden. Sinds het melamine-schandaal in 2008 waarbij verschillende baby's om het leven kwamen, vertrouwt de Chinese consument de lokale zuivelproducten niet meer. De Chinese burger betaalt graag meer voor buitenlandse zuivelproducten zodat ze weten dat het veilig is.

Voedselveiligheid en de zuivelketen zijn de belangrijkste speerpunten van de nieuw verkozen president Xi Jinping. De Chinese regering is verheugd over buitenlandse bedrijven die de kwantiteit en kwaliteit van de zuivelvoorziening zullen verbeteren.

Nederland staat bekend om haar zuivel-capaciteiten, vooral het samenhangende beheer van vervolgschakels in de zuivelketen. De Nederlandse zuivelbevoorradingsketen kenmerkt zich door een hoge kwaliteit en kwantiteit bij minimale seizoensinvloeden, wat nergens buiten Europa te vinden is. Nederlandse bedrijven zien kansen om hun positie in China op te bouwen of uit te breiden. Verschillende toonaangevende Chinese zuivelbedrijven zijn al op zoek naar samenwerking met Wageningen UR. Als Nederlandse bedrijven niet snel handelen, zal deze positie worden overgenomen door Nieuw-Zeelandse of Deense bedrijven.

Doelstelling

Het doel van dit project is om een beter begrip te krijgen van vooral de Chinese voedselketen van boer tot fabriek voor kleine tot middelgrote boeren. Met deze kennis is het mogelijk om innovatieve modellen te definiƫren om het zo voor Nederlandse bedrijven mogelijk te maken om de Nederlandse succesfactoren van de zuivelketen toe te passen in China.

Publicaties