Project

Eigenschappen van voedingsmiddelen en de invloed op voedselvoorkeur

Gezondere voedingsmiddelen, zoals groenten en fruit, of geherformuleerd voedsel, wordt vaak geassocieerd met niet-lekker. Welke invloed smaak, geur, uiterlijk, en textuur hebben bij de vorming van deze associaties is nog vaak onduidelijk. Binnen het Top Institute Food & Nutrition lopen drie projecten om de invloed van producteigenschappen te ontrafelen.

Doelstelling

Drie Top Institute Food & Nutrition (TIFN-)projecten onderzoeken de rol van deze eigenschappen in voedselwaardering verder:

  • Ontwikkeling van bepaalde soorten voedingen (Foam stability)
  • Meting van consumentenreacties op voedingen (Sensory & Liking)
  • Meting van fysiologische en sensorische  processen tijdens de consument-voeding interactie (Texture-taste)

De TIFN-projecten dragen bij aan de ontwikkeling van voedingsmiddelen die gezond zijn en gewaardeerd worden door consumenten.

Plan van aanpak

Er zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd om de producteigenschappen na te gaan.

  • Sensory & Liking (met Danone en FrieslandCampina):
  • Consumentenonderzoek aan de hand van gevalideerde vragenlijsten en voedselkeuzegedrag
  • Consumentenonderzoek naar impliciete fysiologische metingen van emoties bij producten
  • Consumentenonderzoeken bij verschillende doelgroepen (ouderen en kankerpatiĆ«nten
  • Texture & Taste (met FrieslandCampina en Vion).
  • Onderzoek naar mondbewegingen, afbraak van voedsel in de mond, coatings, en interacties van smaakstoffen en macronutriĆ«nten.

Resultaten

De resultaten lieten zien dat producten verschillende emoties op kunnen roepen, zelfs wanneer de producten uit dezelfde productcategorie komen en vergelijkbaar gewaardeerd worden. Bovendien lijken bepaalde producten op grond van de emoties beter geschikt voor consumptie op specifieke momenten (bijv. als lunch i.p.v. ontbijt).