Pulp2Value: Europees project realiseert nieuwe waardeketens voor suikerbiet

Méér waarde halen uit suikerbietenpulp. Dat was het belangrijkste doel van dit grootschalige Europese project dat Wageningen Food & Biobased Research startte samen met Cosun (als coördinerende partij) en een tiental bedrijven in binnen- en buitenland. Nieuwe waardeketens voor suikerbietenpulp liggen binnen handbereik.

Suikerbietenpulp is rijk aan cellulose en speciale koolhydraten die na bioraffinage en verdere conversie kunnen worden ingezet in hoogwaardige toepassingen. Toepassingen in wasmiddelen, personal care producten, verven en coatings, composietmaterialen en hoogwaardige plastics komen zo mogelijk binnen bereik. Dit project is één van de Europese demonstratieprojecten, die door het Europese Biobased Industries Consortium wordt ondersteund. Het demonstratie project ontving een subsidie van ruim €6 miljoen en startte 1 juli 2015 en is afgerond in 2019.

Waardecreatie en volumeafzet vergroten

Jacco van Haveren, programmamanager biobased chemicaliën bij Wageningen University & Research: "Het doel is om een flink hogere waarde te realiseren uit suikerbietenpulp, zo'n 20 tot 50 keer de huidige waarde. We zijn in staat gebleken zo'n 65% van de pulp te verwaarden dankzij de inzet van bioraffinage- en conversietechnologieën. Bijzonder interessant omdat waardecreatie en volumeafzet van pulp daarmee enorm gestimuleerd wordt wat belangrijk is voor de toekomst."

Doorlooptijd versnellen

Gert de Raaff, directeur New Business en lid van de concerndirectie van Royal Cosun: "De flinke ondersteuning door het Europees Biobased Industries Consortium draagt ertoe bij dat we, samen met onze partners, het project versneld kunnen gaan uitvoeren en zowel de economische als de technische haalbaarheid in de komende jaren kunnen aantonen. De betrokkenheid van de EU helpt om extra investeringen in zowel kennis als installaties te doen en zo de doorlooptijd naar de markt te verkorten. Het succesvol opbouwen van nieuwe biobased waardeketens is hierbij gebaat."

Sulfaat- en ethoxylaatvrije zepen

Binnen het project is bietenpectine verder ontrafeld. Wageningen Food & Biobased Research maakte daarbij bouwstenen vrij voor het produceren van sulfaat- en ethoxylaatvrije zepen. "Verder onderzoek is nog nodig om dit ook daadwerkelijk naar de markt te kunnen brengen, maar het hele project ziet er veelbelovend uit", zegt projectleider Daan van Es. "Deze grondstof staat aan de basis van een mogelijk nieuwe generatie zepen die effectief en mild voor de huid zijn."