Project

Supply chain resilience in de voedselketen tijdens de coronacrisis (DUTCH)

In kranten, vakbladen en andere media is in de loop van 2020 uitgebreid gerapporteerd over verstoringen in de voedselketen door de COVID-19 pandemie. Het meest zichtbaar voor consumenten waren de lege schappen in supermarkten door hamstergedrag en de verschillende periodes waarin de horeca tijdelijk gesloten werd. Daarnaast was er in de populaire media verschillende keren aandacht voor bijvoorbeeld (mogelijke) sluitingen in de vleesverwerkende industrie of de overschotten van bepaalde landbouwproducten.

De impact van COVID-19 lijkt groot te zijn, al lijkt er vooral aandacht voor de impact op consumenten en de landbouw. Het analyseren van effecten op de volledige productie- en distributieketen vraagt om een grondige analyse van de impact van de COVID-19 pandemie. In opdracht van TKI Dinalog, richtte Wageningen University & Research zich in dit onderzoek specifiek op de het supply chain perspectief van de toeleveringsketen van retail- en foodservice. Dit het specifieke ‘supply chain’ perspectief  levert een belangrijke aanvulling op bestaande studies naar de impact op de landbouw, om daarmee lessen te kunnen leren om de voedselketen van de toekomst robuuster en veerkrachtiger te maken.

Lees het verslag hier: https://www.dinalog.nl/wp-content/uploads/2021/01/Dinalog_WUR_Een-supply-chain-resilience-perspectief-op-de-Nederlandse-voedselketen-tijdens-de-Corona-crisis.pdf