Groeien met behoud van natuur en biodiversiteit

3 september 2013

“We moeten meer doen met minder. Van al het land op de wereld wordt momenteel 35 procent gebruikt voor voedselproductie. In 2050 hebben we op de wereld ruim twee keer zo veel voedsel nodig, maar we willen niet dat mensen uitwijken naar nationale parken om daar voedsel te gaan verbouwen. Die trend zien we nu al en daar zijn we bezorgd over”, sprak Jason Clay, topman bij het Wereld Natuur Fonds tijdens de opening van het academisch jaar op 2 september 2013 in Wageningen.

Efficiënter produceren

Voedsel zal dus efficiënter geproduceerd moeten worden, concludeerde Clay. “Want in de komende veertig jaar moeten we net zo veel voedsel produceren als we in de afgelopen 8000 jaar gedaan hebben”, zei hij. Hij pleitte vooral voor intensivering van de landbouw in gebieden waar nu heel inefficiënt voedsel wordt verbouwd. Landbouwopbrengsten kunnen in ontwikkelingslanden nog substantieel verhoogd worden. En Wageningen UR heeft de kennis over veredeling, bodem- en waterbeheer, plaagbestrijding en toepassing van technologieën om bij te dragen aan hogere opbrengsten.

Meer welvaart, maar niet ten koste van de planeet

Henk Kamp, minister van Economische Zaken, ging in zijn toespraak in op “het vergroten van de welvaart in de breedste zin”. Kamp: “Dat gaat niet alleen om hoe we vandaag of morgen ons geld verdienen, maar ook om natuur, energie, biodiversiteit, grondstoffen, voedsel en de impact van economische activiteiten op de planeet.” Daarvoor is robuuste innovatie nodig, zei Kamp. En volgens de minister heeft Nederland bewezen dat het “Nederlandse oplossingen voor wereldwijde problemen” kan leveren. Hij onderstreepte dit door te stellen: “Mede dankzij het onderzoek van Wageningen UR en de inspanningen van de agrarische sector, gesteund door verstandig politiek beleid, is ons kleine land ’s werelds op één na grootste exporteur van agrarische producten.”

Internationaal veel belangstelling voor Wagenings onderzoek

Dat er internationaal veel belangstelling is voor in Nederland ontwikkelde kennis en toepassingen, toonde Aalt Dijkhuizen aan. In zijn toespraak gaf de voorzitter van de Raad van Bestuur van Wageningen UR een overzicht van enkele grote samenwerkingsprojecten buiten de landsgrenzen. Hij sprak over het voedingsconsortium Wageningen UR Chile, over grote projecten in China, lopende en veelbelovende  opdrachten in het Midden-Oosten, samenwerkingen in de Verenigde Staten, Afrika en natuurlijk Europa.

Zilveren legpenning voor Wageningen Ambassador George Lubbe

Dijkhuizen, die tijdens de ceremonie aankondigde in maart 2014 terug te treden als bestuursvoorzitter, reikte tevens een zilveren legpenning uit aan George Lubbe, mede-oprichter en voorzitter van de Wageningen Ambassadors, een club van prominente alumni, met een groot netwerk, die Wageningen UR onder meer helpen bij de fondsenwervingscampagne ‘Food for Thought, Thought for Food’. Daarin worden financiën geworven voor onderzoek dat bijdraagt aan het bestrijden van honger in de wereld.

Opening Orion door koningin Máxima

Naast de viering van de opening van het academisch jaar werd ook het nieuwe onderwijsgebouw Orion officieel geopend. De opening werd verricht door Hare Majesteit Koningin Máxima. Tijs Breukink, lid van de Raad van Bestuur van Wageningen UR, lichtte toe dat Wageningen University door de enorme groei van het aantal studenten genoodzaakt was een tweede onderwijsgebouw op Wageningen Campus te realiseren, slechts zes jaar nadat Koningin Beatrix het eerste onderwijsgebouw op deze campus opende: Forum.

Verdere ontwikkeling van Wageningen Campus

Daarnaast vertelde Breukink dat er nog veel meer plannen zijn met Wageningen Campus. Zo komt er een technologiehal aan de zuidkant van Wageningen Campus waar 'cutting edge' onderzoeksfaciliteiten komen te staan die niet alleen ter beschikking staan aan wetenschappers van Wageningen UR, maar ook aan externe onderzoekers en aan bedrijven, van kleine start-ups tot multinationals. “Samen komen en elkaar inspireren is een van de doelstellingen van Wageningen Campus”, sprak Breukink. “Het zal een dynamische omgeving zijn voor onderzoek, onderwijs en innovatie; ‘a gateway to smart food in a green world’.”

Rondleiding voor koningin Máxima

Gasten konden na de toespraken een rondleiding volgen door Orion. Ook koningin Máxima werd rondgeleid. Tijdens de tour maakte ze ook kennis met zes onderzoeksprojecten die vanuit verschillende invalshoeken een bijdrage leveren aan het verbeteren van de kwaliteit van leven. Ze werd in een paar minuten bijgepraat over technologie om de herkomst van cacaobonen vast te stellen, het signaleren van geurwaarnemingen in de hersenen, het onder LED-licht kweken van tomaten die meer vitamine C bevatten, koopgedrag monitoren in de virtuele supermarkt, de natuur inzetten om de mens te beschermen tegen het wassende water en de stand van bossen volgen vanuit de lucht. De koningin sloot haar bezoek af met een gesprek met een aantal studenten van Wageningen University.

Opening Orion Student Party

Na de officiële opening van het academisch jaar en de opening van Orion was het de beurt aan studenten om het nieuwe gebouw in te wijden. Meer dan tweeduizend studenten kwamen naar het Opening Orion Student Party, met optredens van onder andere The Partysquad, Ill Skill Squad en Vato Gonzalez.