Kinderen doen mee aan komkommeronderzoek

22 juli 2013

Hoe kunnen kinderen nou beter ervaren wat wetenschap is, dan door ze deel uit te laten maken van echt wetenschappelijk onderzoek?

Het 'portiegrootte-effect' op kinderen

In het 'komkommeronderzoek' hebben 255 kinderen van twee WKWU-scholen (scholen die zijn aangesloten bij het Wetenschapknooppunt van Wageningen University) meegewerkt aan een echt wetenschappelijk onderzoek. Wetenschappers Ilse Bruggers en Ellen van Kleef wilden graag weten of het mogelijk is om het 'portiegrootte-effect' in te zetten om kinderen meer groente te laten eten. En tegelijkertijd hebben de kinderen - door mee te werken aan dit onderzoek - een beeld gekregen van wat wetenschap is.

In het komkommeronderzoek kreeg elke klas een komkommer op een andere manier aangeboden. In sommige klassen kreeg elk kind wel twee derde komkommer en in andere klassen een derde. De onderzoekers varieerden ook de grootte van de stukjes; sommigen kregen plakjes komkommer en andere een heel stuk. Er mocht net zo veel of weinig gegeten worden als je wilde; zelfs niets of alles opeten was prima.

Na het invullen van een vragenlijst namen de onderzoekers de resten op het bordje weer mee en wogen hoeveel elk kind gegeten had. En de resultaten waren duidelijk; hoe groter de portie komkommer op het bordje, des te meer er werd gegeten.

Alle kinderen namen enthousiast deel aan de studie. ‘Ik vond het heel leuk en lekker! Kunnen jullie de volgende keer terugkomen met aardbeien?’ schreef een 9-jarige meisje op de vragenlijst.