Nederland wereldkampioen voedseltechnologie, met Wageningen voorop

4 september 2013

Premier Mark Rutte heeft op 2 september in de Rode Hoed in Amsterdam de H.J. Schoo-lezing uitgesproken. In een van de tien meest opvallende quotes (volgens de Volkskrant) benoemde Rutte het werk van Aalt Dijkhuizen en de impact van Wageningen UR buiten Nederland.

Mark Rutte

Premier Mark Rutte gaf in zijn lezing nadrukkelijk geen visie als format hoe het allemaal precies moet, maar schetste een perspectief voor mensen. Volgens Rutte staan we nu weer op een even cruciaal punt in onze geschiedenis vergelijkbaar met de periode direct na de Tweede Wereldoorlog en met de jaren ‘80. Rutte: “Dat betekent dat we ons steeds opnieuw aan moeten passen aan nieuwe omstandigheden.“

Nederland succesvol in water en voedsel

Rutte stelde dat water en voedsel de twee terreinen zijn, waarop Nederland zich zo succesvol heeft aangepast, dat Nederland daarin zelfs de norm zet, aldus Rutte.

“Op het gebied van water en voedsel zijn we onze eigen niche. Op watergebied hebben we de slag gemaakt van steeds hogere dijken en steeds meer beton naar ruimte voor water en bouwen met de natuur. In de landbouw hebben we onder Mansholt de slag gemaakt naar schaalvergroting en zijn we nu, met Wageningen voorop, wereldkampioen in voedseltechnologie. De baas van de Universiteit van Wageningen is de helft van zijn tijd in het buitenland. En in Beijing of Shanghai praat niemand over Harvard, maar Wageningen kennen ze allemaal.“

Volgens Rutte zijn we in water en voedseltechnologie absoluut trendsettend en voor twee mondiale problemen kijkt de wereld heel direct naar ons. Hij doelt op de wereldwijde zeespiegelstijging en de vraag hoe de wereld in 2050 9 miljard mensen kan voeden.

“Onze toppositie in watermanagement en voedseltechnologie is zowel een kans als een mogelijkheid om geld te verdien en de grote problemen in de wereld samen te lijf te gaan.”

Dit zijn delen uit de H.J.Schoo-lezing door Marc Rutte.

De hele tekst is na te lezen op de website van de Rijksoverheid