Prijs beste Wageningse wetenschappelijke publicatie voor Stan Brouns

9 maart 2012

Het Wageningen Universiteits Fonds heeft haar vierjaarlijkse Research Award 2012, de prijs voor de beste wetenschappelijke publicatie van een Wageningse onderzoeker, vanmiddag uitgereikt aan dr. Stan Brouns

Dat gebeurde ter gelegenheid van de 94ste Dies van Wageningen University, onderdeel van Wageningen UR. De prijs, eeen oorkonde en een cheque van 2500 euro, werd uitgereikt door Jan Karel Mak, voorzitter van het Fonds.

Stan Brouns (1978), universitair docent Microbiologie aan Wageningen University, krijgt de prijs voor zijn publicatie “Small CRISPR RNAs guide antiviral defense in prokaryotes”, in het gerenommeerde wetenschappelijk tijdschrift Science waarin hij de belangwekkende ontdekking van een belangrijk immuunsysteem van bacteriën uit de doeken doet waarmee die virusaanvallen te weer staan.

De jury prijst Brouns voor het feit dat hij ontdekte dat microben een immuunsysteem creëren door kleine fragmenten van het virale genoom op een specifieke plaats, CRISPS genoemd, in hun eigen genoom te integreren. Zij noemen het de ontdekking van een prachtig biologisch systeem, met een hoge impact voor toepassingen – wat blijkt uit het patent dat Brouns voor de ontdekking kreeg. De publicatie vormt de basis voor een belangrijke uitbreiding van het CRISPS onderzoek op internationaal niveau, concludeert de jury.

Wageningen Universiteits Fonds

Het Wageningen Universiteits Fonds (WUF) stelt zich ten doel ‘het bevorderen van de bloei van Wageningen University’. In dat kader reikt het fonds bij gelegenheid van de dies natalis van de Universiteit (9 maart) telkens één specifieke prijs uit. Naast de Research Award zijn dit resp. de Outstanding Alumnus Award, de Persprijs en de Ondernemersprijs.

De jury van de Research Award bestond dit jaar uit: prof. dr. ir. Martin Kropff (voorzitter), prof. dr. Arthur Mol, prof. dr. Rik Leemans en prof. dr. Ton Bisseling.