Sportbeurzen voor Wageningse studenten

Published on
11 juni 2013

Op donderdag 13 juni krijgen twee Wageningse studenten, die hun studie combineren met topsport, een beurs van het Fonds Niels Smith van 1500 euro. Het gaat om José van Paassen, student Forest- and Nature Conservation en roeister, en Jan-Willem van Schip die Bodem, Water en Atmosfeer studeert en wielrenner is. De beurs die zij krijgen is bedoeld als bijdrage in de kosten voor materiaal en trainingsstages.

José van Paassen (23 jaar) haalde vorig jaar met haar team brons op het wereldkampioenschap roeien onder de 23 jaar. Dit en komend jaar wil zij de aansluiting maken met de senioren A en de grote wereldkampioenschappen en wereldbekerwedstrijden te varen.

Jan-Willem van Schip (18 jaar) won in 2012 acht landelijke wegwedstrijden bij de junioren, waaronder drie klassiekers zoals de Zuiderzeeronde. Hij deed, niet onverdienstelijk, mee aan de Nederlandse en Europese kampioenschappen baanwielrennen. Dankzij die successen woont hij op Nationaal Sportcentrum Papendal.

Het Fonds Niels Smith is genoemd naar Niels Smith, een getalenteerde voetballer uit Wageningen die in 2009 op 15-jarige leeftijd overleed. Het fonds is in 2010 opgericht door Marianne Remmers, de moeder van Niels. Zijn ‘sport-energie’ leeft voort in het nieuwe fonds dat sporters net dát zetje geeft om hun droom te kunnen realiseren.

Talentvolle sporters die studeren aan Wageningen University en die net niet op de steun van NOC*NSF kunnen rekenen, kunnen aanspraak maken op steun uit het Fonds Niels Smith. Het fonds steunt twee studenten per jaar. Het Fonds Niels Smith wordt beheerd door het Wageningen Universiteits Fonds.