Verslag lezing: Moeten we massaal insecten gaan eten?

Het wereldvoedselprobleem draait om eiwitten en dan met name dierlijke eiwitten. Het grootste probleem met betrekking tot voedselzekerheid is de hoeveelheid vlees die geproduceerd wordt voor de westerse consument en met name de rol van veevoer daarin. Dit vertelde Professor Louise Fresco (Universiteit van Amsterdam en auteur van het boek Hamburgers in het Paradijs) tijdens de openingsavond van de lezingenserie Insecten en Maatschappij.

Wereldwijd eiwitverdrag en insecten

Verslag van de lezing

Voor een afgeladen zaal met 350 mensen gaf Prof. Fresco een glashelder overzicht over de problemen waarmee we geconfronteerd worden op weg naar 2050 als er 2 miljard meer mensen op aarde zijn. Daarvoor moeten we ongeveer 70% meer voedsel produceren, omdat de consumptie per persoon toeneemt. Vlees is altijd een waardevol onderdeel van het menselijk dieet geweest, het levert naast eiwitten ook mineralen waarvan ijzer he belangrijkste is. Maar de consumptie per persoon is in de westerse wereld van vandaag zeer groot. Zo groot dat het gezondheidsrisico’s oplevert, waaronder mogelijk vormen van kanker. Ook zijn er risico’s zoals vogelgriep en varkenspest.

De voedselprijzen zijn na de tweede wereldoorlog gedaald, maar in de laatste 10 jaar stijgen ze weer sterk. Belangrijker nog: de voedselprijzen zijn onvoorspelbaar geworden, en dat komt met name door de enorme vraag naar soja voor de veestapel die vooral voor de westerse consument in stand gehouden wordt. Van de huidige 7 miljard mensen hebben er ca 900 miljoen een tekort aan calorieën, maar 2 miljard mensen hebben een dieet dat niet gebalanceerd is, waarin eiwitten ontoereikend zijn. Prof. Fresco maakte duidelijk dat de voorziening van dierlijk eiwitten voor 9 miljard mensen in 2050 een grote uitdaging is en dat daarvoor een verhoging van de productie van vlees geen oplossing kan bieden. Zij sprak zelfs van de mogelijkheid van een eiwitverdrag net zoals we een klimaatverdrag kennen. Het is hard nodig om alternatieven te vinden, zoals eiwitten uit algen of insecten.

Professor Arnold van Huis (Wageningen University en auteur van Het Insectenkookboek) maakte vervolgens duidelijk dat insecten inderdaad een uitstekende bijdrage kunnen leveren aan de voorziening van dierlijke eiwitten. Insecten hebben een veel efficiëntere voedselomzetting dan koeien of varkens: zij hebben veel minder voer nodig per kg geproduceerd eiwit. Een PhD student van Prof. van Huis, Dennis Oonincx, heeft onlangs aangetoond dat meelwormen (larven van de meeltor) een veel duurzamere bron van dierlijke eiwitten zijn dan rundvlees of varkenvlees. Het publiek kreeg de smaak goed te pakken in de pauze tussen de twee lezingen: er waren smakelijke snacks te proeven die waren bereid door Henk van Gurp (auteur van Het Insectenkookboek) in samenwerking met de Patio. Ook voor wie zelf thuis aan de slag wil, zijn er in Wageningen uitstekende mogelijkheden: Buys & Ko verkoopt insecten die geschikt zijn voor menselijke consumptie en voor recepten en achtergrondverhalen is er Het Insectenkookboek, waarvan het eerste exemplaar vorig jaar aan Prinses Máxima is aangeboden. Wageningen is niet voor niets wel eens het “episch centrum van het insecten eten” genoemd.

De lezingenserie Insecten en Maatschappij biedt elke woensdagavond tot en met 27 februari een interessant programma over de rol van insecten in ons leven nu en in de toekomst. De lezingen zijn gratis toegankelijk.

Meer lezen over dit onderwerp