Alumniverhaal

Alumna Willemijn van Dusseldorf - MSc Management, Economics and Consumer Studies

Willemijn behaalde zowel haar bachelor- als masterdiploma aan Wageningen University. Na de bachelor Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen heeft zij ook de master Management, Economics and Consumer studies aan Wageningen University gevolgd. Binnen de studie deed Willemijn de specialisatie bedrijf en richtte zich daarbij op verschillende onderwerpen, zoals finance, microkredieten, milieubeleid en accountancy.

Je bent in Wageningen geen nummertje, wat ik erg uniek vind voor een universiteit.

Opleiding

“Algemene vakken zijn erg nuttig geweest voor het leren om conceptueel te denken. Daarnaast is naar mijn idee een vak zoals Bedrijfseconomische analyse erg nuttig geweest, omdat je in het bedrijfsleven bepaalde basiskennis moet bezitten. Ten slotte was ook besliskunde erg nuttig voor het abstract leren denken. Je kreeg zowel theorie als praktijk.”

Wanneer Willemijn terug denkt aan haar studententijd kan ze niet anders dan terug kijken op een mooie tijd. Ze twijfelde eerst over de ‘Wageningse’ thema’s zoals voedselveiligheid en fair trade, maar vind dit nu zelf ook erg interessant en leuk. “Wat ik leuk vond aan de universiteit is de kleinschaligheid. Je bent geen nummertje, wat ik erg uniek vind voor een universiteit.”

Loopbaan

Na haar afstuderen is Willemijn als financial trainee begonnen bij Schuitema N.V. Tijdens dit traineeschip voerde Willemijn drie keer een acht maanden durende opdracht uit samen met een team. De eerste acht maanden voerde Willemijn een opdracht uit met betrekking tot group control. De daaropvolgende opdracht vervulde zij op marketing afdeling. Ze hield zich binnen deze tweede opdracht bezig met marketing control, business cases en marketing.

Baan

Dankzij haar traineeship had Willemijn al contacten op de marketingafdeling van Schuitema N.V. oftewel C1000. Vanaf januari 2010 is ze op deze afdeling aan de slag gegaan als Commercieel Analist. Deze functie gaat meer richting de kwantitatieve kant van marketing en marktonderzoek op, iets wat Willemijn graag doet en ook goed in is. “Deze functie ligt dicht tegen controlling aan. Het analytische is wat ik leuk vind en waar ik ook goed in ben.” Binnen deze functie houdt Willemijn zich bezig met omzetten en het marktaandeel van C1000. Dagelijkse bezigheden die hiertoe behoren zijn het adviseren van de categorie manager, het evalueren van acties en promotie en ten slotte het rapporteren. Zo bekijkt Willemijn onder andere of het marktaandeel door een promotie of actie is gestegen. De overeenkomst tussen haar specialisatie bedrijf en haar werk is duidelijk te zien. De specialisatie bedrijf was net als haar werk meer kwantitatief onderzoek gericht dan de specialisatie consument, die meer gericht was op kwalitatief onderzoek.