Baan direct na studie komt iets minder vaak voor

19 november 2013

Op het moment van afstuderen had bijna de helft van de werkzoekende studenten van Wageningen University direct een baan, in het collegejaar 2012-2013. Dat blijkt uit onderzoek van de Wageningse alumnivereniging KLV. "Een jaar eerder was dat nog 56 procent, maar in de jaren '90 van de vorige eeuw was het ongeveer 40 procent. Heel pessimistisch hoeven studenten dus niet te zijn", zegt arbeidsmarktonderzoeker Silvia Blok van het KLV Wageningen Alumni Network.

Blok voegt daar aan toe: “Het is wel goed als studenten zich bewust zijn van hun kansen, waar die liggen, en wat ze zelf kunnen doen om hun kansen te vergroten.”

85% zocht werk

Van de afgestudeerden in 2012-2013 ambieerde 56% een reguliere baan en 29% een PhD-positie, zo blijkt uit enquêtes onder net afgestudeerden. Anderen wisten nog niet wat ze wilden, keerden terug naar hun oude baan of (in slechts 2% van de gevallen) gingen nog een andere studie doen.

Helft vond direct een baan

Veertig procent van de respondenten die een PhD-positie zochten, vond die vóór hun afstuderen. En 19 procent van de studenten die aangaf een PhD-positie te zoeken, kreeg een andere baan. De rest moest na het afstuderen nog verder solliciteren.

Studenten die een reguliere baan zochten, hadden die in 43% van de gevallen al op het moment van afstuderen gevonden. In veel gevallen was dit ook daadwerkelijk een baan die ze graag wilden hebben.

Werkgevers heel divers

Opvallend is de diversiteit aan werkgevers die afgestudeerden van Wageningen University in dienst nemen. Achttien procent van de respondenten met baan is gaan werken bij de overheid, 15% bij een universiteit, 15% bij een multinational, 13%  bij een adviesbureau, 12% bij een NGO en 36% bij een ander type organisatie. Dat afgestudeerden van 2012-2013 het meest bij een overheidsinstantie zijn gaan werken is een trendbreuk met voorgaande jaren. Toen kwamen net afgestudeerde Wageningers relatief vaker terecht bij multinationals en adviesbureaus.