Persbericht

Bestuursvoorzitter Wageningen UR gaat stoppen

2 september 2013

Dr Aalt Dijkhuizen, bestuursvoorzitter van Wageningen UR, heeft vandaag bij de opening van het Academisch Jaar bekend gemaakt op 1 maart volgend jaar te stoppen. Hij heeft er dan drie termijnen van vier jaar op zitten. Dijkhuizen blijft actief in het food & agri domein. Hij gaat zich onder meer toeleggen op advies- en commissariaatswerk.

Wageningen UR is met haar universiteit en haar praktijkgerichte onderzoeksinstituten een van de grootste kennisinstellingen van ons land. In 2012 bedroeg de totale omzet 660 miljoen euro en waren er meer dan 6000 medewerkers in dienst.

Dijkhuizen (1953) kan terugzien op een periode waarin de positie van Wageningen UR aanzienlijk is versterkt. Het aantal studenten is meer dan verdubbeld en al acht jaar achtereen komt de universiteit in de Nationale Studentenenquête als beste van Nederland uit de bus. Ook in de internationale rankings scoort Wageningen UR goed. Zo staat de universiteit in Europa op nummer één in haar domein en wereldwijd op nummer twee, achter UC Davis in Californië.

Zichtbaar is ook de ontwikkeling van de Campus in Wageningen, die de laatste 10 jaar stap voor stap tot stand is gebracht. Voor wat betreft de praktijkgerichte onderzoeksinstituten, het grootste onderdeel van Wageningen UR, is een belangrijke transitie in gang gezet van overheidsfinanciering naar de opdrachtenmarkt. Inmiddels komt daar meer dan de helft van het geld vandaan. Daarbij is ook de omzet van buiten Nederland sterk toegenomen.

Kenmerkend voor Wageningen UR bij dit alles is de nauwe samenwerking met overheid en bedrijfsleven, ook wel aangeduid als de ‘gouden driehoek’. Een aanpak die door Dijkhuizen sterk is gepromoot.

Het is nog niet bekend wie Dijkhuizen gaat opvolgen. De Raad van Toezicht start daartoe zo snel mogelijk de procedure.