bloemen

Testimonial

Bloeikans voor de bloemenbranche

Hoe meer bloemen in één vrachtauto, hoe minder vervoerskosten en CO2-uitstoot. Het klinkt simpel, het lijkt ideaal en bovenal: het is mogelijk.

Jan Boekestijn is manager Import FleuraMetz.
FleuraMetz wilde graag meewerken aan het onderzoek naar compact en droog vervoeren van Food & Biobased Research: het kán anders en het móet anders.
Jan Boekestijn is manager Import FleuraMetz.

Door de bloemen zo compact mogelijk en droog te vervoeren. Droog? Wat doet dat met de kwaliteit van de bloemen? Minder dan je denkt, weten bloemenexporteurs Heyl en FleuraMetz. Hun pleidooi voor een mental shift in de hele keten.

Veel consumenten zullen er geen weet van hebben, maar de bloemen die ze thuis zo snel mogelijk zorgvuldig schuin afgesneden in een vaas met water zetten, hebben vaak dagenlang droog gestaan. Of beter gezegd: gelegen, in dozen, om zo nóg meer ruimte – dus kosten en CO2 – te besparen tijdens het vervoer. Toch gebeurt het volgens Koen Heyl al decennia: "Wij doen het al sinds mijn vader het bedrijf oprichtte, in 1973. Zo veel mogelijk in één keer vervoeren en zo min mogelijk rijden. Dat is het devies als je zo efficiënt mogelijk wilt vervoeren, zowel vanuit economisch als milieuoogpunt. Het meest efficiënt voor de vervoerder is alles in één bulk naar één locatie. Maar dan staan de bloemisten en tussenleveranciers nog met z’n allen in de file CO2 uit te stoten. Dus bezorgen wij tot aan de deur volgens een minutieuze planning. En droog."

Het kán anders, het móet anders

FleuraMetz, de derde exporteur van Nederland en marktleider voor het segment bloemisten in de wereld, vervoert droog maar ook op water. Jan Boekestijn, manager Import: "Want dat doet de hele industrie al 100 jaar lang… En dat is precies de reden waarom FleuraMetz graag wilde meewerken aan het onderzoek naar compact en droog vervoeren van Food & Biobased Research: het kán anders en het móet anders. Maar dat vraagt om een mental shift in de hele branche."

Het doel van het onderzoek was kennisontwikkeling over het zo optimaal en compact mogelijk vervoeren van bloemen, in termen van vervoerskosten, CO2 en productkwaliteit. Er zijn onder meer proeven gedaan met het droog vervoeren van bloemen door de hele keten, van kwekers in Afrika en Zuid-Amerika tot aan bloemisten in Europa – wat ook zo vier verpakkingsrondes scheelt. En er zijn (vaas)kwaliteitstesten gedaan met helemaal droge bloemen, voorgewaterde bloemen en de traditionele bloemen in water. Wat blijkt? Eenmaal een paar uur in de vaas is het kwaliteitsverschil te verwaarlozen: alle bloemen komen weer helemaal tot bloei en hebben dezelfde levensduur.

Logistieke kosten rijzen de pan uit

Nu nog de rest van de branche overtuigen. En daar ziet Koen Heyl nog wel een uitdaging: "Een bosje bloemen dat een paar dagen geen water heeft gehad, gaat er toch een beetje dor uitzien. De kunst, of beter gezegd de professionaliteit, is om daar doorheen te kijken. Op elk keuringsmoment in de keten."

De economische kant van het verhaal trekt misschien wat verder over de streep. Jan Boekestijn: "De logistieke kosten rijzen de pan uit, dus 10 tot 20 procent besparen is erg verleidelijk. Maar compact en droog vervoeren kóst ook geld. Denk aan personeelskosten om de bloemen weer in het water te zetten of opslagkosten omdat het toch een paar uur duurt voordat de bloemen weer helemaal verkoopklaar zijn. Wij beleveren voor 70 to 75 procent via Cash & Carries. Tussen middernacht en 4.00 uur komen de bloemen aan uit Aalsmeer, om 4.30 uur staan de eerste bloemisten op de stoep. Hoe los je dat op? Kies je voor extra personeel om de bloemen toch binnen twee uur verkoopklaar te krijgen? Of voor extra opslagruimte, zodat de bloemen 24 uur eerder aangeleverd kunnen worden en het personeel ze in de reguliere, rustigere werktijden op water kan zetten? Uiteindelijk is het een eenvoudige rekensom; een rekenmodel is al in de maak. En dan zal het bedrag onder de streep de doorslag geven."

Dit klantverhaal is gepubliceerd in de Food & Biobased nieuwsbrief - juli 2012