Cees Buisman Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw

30 september 2013

Cees Buisman, hoogleraar Biologiche Kringlooptechnologie bij de sectie Milieutechnologie van Wageningen University, is benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Hij kreeg de onderscheiding wegens zijn 'buitengewone prestaties op het gebied van de wetenschap.'

Wetsus

De onderscheiding werd maandag uitgereikt door minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) tijdens het jaarlijkse  congres van topinstituut watertechnologie Wetsus, waar Cees Buisman wetenschappelijk directeur is.

Duurzame waterzuivering

Buisman doet bij Wetsus en Wageningen University onder meer onderzoek naar duurzame waterzuivering, het terugwinnen van grondstoffen uit afvalwater en het opwekken van energie uit ionenstromen, bijvoorbeeld op plekken waar zoet en zout water samenkomen.

Orde van de Nederlandse Leeuw

De Orde van de Nederlandse Leeuw is de oudste en hoogste civiele ridderorde in Nederland. In aanmerking voor de orde komen mensen die een zeer exceptionele prestatie hebben geleverd voor de samenleving, zoals sporters met een Olympische medaille, kunstenaars of wetenschappers die uniek onderzoek verricht hebben.