De Visual Problem Appraisal voor hoger onderwijs

De leerstoelgroep Communicatiewetenschap van Wageningen Universiteit doet onderzoek naar lerende processen binnen complexe, multi-stakeholder vraagstukken. De resultaten van dit onderzoek zijn bij uitstek geschikt om de VPA-onderwijsmethode te optimaliseren.

Het inpasbaar maken van deze nieuwe kennis in de VPA-onderwijs is het doel van dit WURKS-project. Het beoogde resultaat is een “train-the-trainer” module waarmee vHL-docenten die de VPA-methode gebruiken, bijgeschoold gaan worden.

Achtergrond VPA-onderwijsmethode

De Visual Problem Appraisal (VPA) is een onderwijsmethode waarbij studenten aan de hand van eigen onderzoek complexe maatschappelijke vraagstukken leren analyseren. Het onderzoek start met een documentaire over het vraagstuk. De opdracht aan de studenten is om op basis van de informatie in de documentaire het probleem te definiëren. Het onderzoek naar mogelijke oplossingen voeren de studenten vervolgens uit m.b.v. een set van vooraf opgenomen interviews. In elk interview geeft een stakeholder zijn eigen gezichtspunt en belang weer. De studenten moeten een keuze maken welke interviews ze willen betrekken in hun onderzoek. Op basis van de gekozen interviews proberen de studenten meer inzicht te krijgen in het probleem. De slotopdracht is om een aantal (beleids)aanbevelingen te formuleren.

Hogeschool van Hall Larenstein gebruikt inmiddels een VPA over de rijstketen in Suriname en een VPA over kustmanagement in India in haar onderwijs. Een derde VPA is bijna gereed. Deze handelt over Aids and Rural Development. Voor een vierde VPA over duurzame katoenteelt wordt momenteel onderzocht of de productie haalbaar is.

Beoogde resultaten en producten

1. Een “train the trainer” programma voor docenten van Van Hall Larenstein en andere geïnteresseerden uit het Hoger Onderwijs waarin de onderzoeksresultaten van leerstoelgroep CIS zijn vertaald naar voor docenten en studenten hanteerbare instrumenten. Het programma wordt uitgegeven in het Engels en komt beschikbaar op CD-rom zodat het ook gebruikt kan worden in een elektronische leeromgeving.
  2. De training van een aantal vHL-docenten door onderzoekers van de leerstoelgroep CIS. Hiermee komt automatisch uitwisseling van kennis en ervaring tussen onderwijs en onderzoek tot stand.
  3. Het project wordt binnen de leerstoelgroep en de Hogeschool gevolgd om ervaring op te doen met het doorstromen van onderzoekskennis van universiteit naar het (hogere) onderwijs. Deze ervaringen kunnen benut worden door andere opleidingen en leerstoelgroepen. De betrokken onderwijscoördinatoren van Hogeschool van Hall Larenstein maken deel uit van verschillende A programma’s van de Groene Kennis Coöperatie (GKC). Zij zorgen er voor dat ook binnen de GKC de ervaringen gedeeld gaan worden.
  4. In het project wordt actief naar een partij gezocht die het logistiek beheer van de onderwijsmethodiek kan gaan uitvoeren zodat ook andere onderwijsinstellingen gebruik kunnen gaan maken van de VPA-onderwijsmethode.