Drie onderzoekers van Plant Sciences Group ontvangen Vidi-beurs voor eigen onderzoeksgroep

5 november 2020

Aan zeven ervaren onderzoekers van Wageningen University & Research is ieder een bedrag van 800.000 euro toegekend door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Drie van deze onderzoekers (Wilma van Esse, Jose Lozano Torres en Wouter Kohlen) zijn verbonden aan Plant Sciences Group. Met deze Vidi-financiering kunnen zij een eigen, vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en een onderzoeksgroep opzetten.

De Wageningse laureaten hebben veel ervaring opgedaan en succesvol onderzoek verricht, waardoor zij voor deze Vidi-beurs in aanmerking kwamen. Vidi maakt samen met de Veni- en Vici-beurzen deel uit van het NWO-Talentprogramma (voorheen: de Vernieuwingsimpuls). Binnen het Talentprogramma zijn onderzoekers vrij om hun eigen onderwerp voor financiering in te dienen. Zij gaan met het geldbedrag de komende vijf jaar in hun vakgebied besteden.

NWO selecteerde de onderzoekers op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatieve karakter van het onderzoek, de verwachte wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en mogelijkheden voor kennisbenutting. Op nationaal niveau kende NWO 81 Vidi’s toe.

De toegekende Wageningse Vidi-laureaten binnen Plant Sciences Group zijn:

Om te vermenigvuldigen moet je kunnen delen

Dr. Wouter Kohlen - Laboratorium voor Moleculaire biologie

Een plant is niet mobiel. Daarom past hij zijn lichaam aan als dit moet. Hiervoor worden in sommige gevallen in bestaande weefsels celdelingen gestart in volledig uitontwikkelde cellen. Wij mensen kunnen dit niet. Wouter Kohlen gaat onderzoeken hoe een plant in staat is om dit soort celdelingen te starten.

De diversiteit van bloeitijd

Dr.ir.ing. Wilma van Esse - Bioscience en Laboratorium voor Moleculaire biologie

De bloeitijd in granen bepaalt niet alleen wanneer er een bloem gevormd moet worden, maar beïnvloedt ook eigenschappen zoals aantal zijtakken, zaden per aar en zaadgewicht. De onderzoekers gaan achterhalen hoe deze eigenschappen met elkaar in verband staan op moleculair-genetisch niveau om met deze kennis de opbrengst in granen te verhogen.

Het meten van het prille begin van parasitisme door aaltjes in planten

Dr.ir. Jose Lozano Torres - Laboratorium voor Nematologie

Microscopisch kleine plant-parasitaire aaltjes behoren tot de meest schadelijke plagen in de landbouw. Het waarnemen van het prille begin van een parasitaire interactie tussen aaltjes en planten is van groot belang voor het ontwikkelen van nieuwe vormen van ziekteresistentie. Deze kennis zal grotendeels bijdragen aan de veredeling van gewassen.