Essensor en Wageningen University & Research bundelen krachten voor onderzoek naar voeding en consument

4 november 2020

Essensor en Wageningen University & Research doen sinds november 2020 samen onderzoek naar smaak en beleving van voedingsmiddelen, voedselwaardering en het voedselkeuzegedrag van consumenten. Dankzij deze samenwerking kan wetenschappelijke kennis sneller worden gebruikt voor de ontwikkeling van gezonde producten die door de consument worden gewaardeerd.

Met het ‘Preventieakkoord gezonde voeding’ heeft de voedingsmiddelenindustrie afgesproken de receptuur en samenstelling van veel voedingsmiddelen te verbeteren door de hoeveelheid vet, zout en suiker te verminderen. Om een nieuw of vernieuwd product te kunnen introduceren is het nodig te begrijpen onder welke voorwaarden de consument het verbeterde product gaat accepteren. Wageningen University & Research voert fundamenteel wetenschappelijk onderzoek uit om dit gedrag goed te kunnen voorspellen. WUR wil deze kennis sneller naar de markt brengen en is een samenwerking aan gegaan met Essensor. Essensor biedt sensorische faciliteiten en gestandaardiseerde meetmethodes voor routineonderzoek voor de voedingsmiddelenindustrie. Op deze wijze kan de kennis van WUR vertaald worden naar gezonde producten die bijdragen aan het preventieakkoord.

Uitgebreide sensorische faciliteiten van Essensor

Wim Vaessen, onderzoeksdirecteur van Essensor: “Voor veel vernieuwingen in voeding is de consument de kritische factor. Daarom is het zo cruciaal om te weten hoe die consument de nieuwe producten of productsamenstellingen ervaart. Wij kunnen bedrijven nu een directe en snellere route bieden naar gezonde en duurzame producten.” Essensor is Europees marktleider in sensorisch onderzoek voor de voedingsmiddelenindustrie. In Ede en Utrecht beschikt het bedrijf over sensorische proefopstellingen en een bijbehorende keuken om voedingsmiddelen te bereiden. Essensor bedient een breed palet aan klanten, van retailers en mkb-bedrijven tot grote multinationals.

Ontsluiting wetenschappelijke inzichten en technologieën

Meerdere onderdelen binnen Wageningen University & Research ontwikkelen kennis voor smaak en belevingsonderzoek: van zuiver fundamenteel onderzoek tot het toegepast onderzoek. Gerhard de Ruiter is business unit manager van Wageningen Food & Biobased Research, het instituut binnen Wageningen University & Research voor toegepast onderzoek naar voeding en levensmiddelen “Wij vertalen de meest recente wetenschappelijke inzichten op het gebied van productsamenstelling naar de praktijk, Denk aan textuur, aroma en vernieuwende procestechnologieën, aldus De Ruiter: Wij zijn trots op deze  samenwerking, waardoor onze nieuwe inzichten veel sneller toegepast kunnen worden in sensorisch consumentenonderzoek.”

Nieuwe testmethoden noodzakelijk

Van oudsher worden consumentenpanels en ‘deskundige proevers’ ingezet om met behulp van menselijke zintuigen zoals reuk, smaak, zicht, gehoor en aanraking food- en non-foodproducten te ontwikkelen. Naast deze zintuigelijke beoordeling stelt de consument ook eisen aan duurzaamheid en gezondheid voordat producten in het winkelwagentje verdwijnen. De afweging die de consument maakt tussen ‘lekker’ en de ’andere waarden’ vragen om nieuwe onderzoeksmethoden, omdat consumenten op deze thema’s geneigd zijn sociaal wenselijk te reageren en omdat zij zich niet altijd bewust zijn van hoe hun reacties tot stand komen. Wageningse wetenschappers ontwikkelen hiervoor indicatoren, zoals gelaatsuitdrukking, eye tracking, huidweerstand, hartslag en reactietijden. Dankzij de samenwerking met Essensor kunnen we het proces naar implementatie van deze methodes versnellen.