Project

Fruit4Schools: Fruit produceren op schoolpleinen

Kinderen en fruit is soms een moeilijke combinatie. Wanneer kinderen èn ouders echter dagelijks in een boomgaard zien hoe appels en peren groeien en de kinderen bijvoorbeeld ook kunnen helpen bij het onderhoud en oogsten van het fruit, blijkt fruit opeens een stuk leuker en lekkerder!

Fruit4Schools is na Fruit4Sport het tweede initiatief dat maatschappelijke instanties, ouders en kinderen op een speelse en vooral natuurlijke manier in aanraking brengt met gezond voedsel.

Wageningen University & Research is in Amsterdam Stadsdeel Oost samen met vrijwilligers al sinds 2012 actief om het maatschappelijk concept Fruit4Sport vorm te geven. Via dit stadsdeel is het idee geboren om het concept Fruit4Sport door te ontwikkelen naar een concept Fruit4Schools.

Concept Fruit4Schools

Net als het concept van Fruit4Sport is ook dit concept eenvoudig. Basis en middelbare scholen, lokale bedrijven, gemeenten en andere geïnteresseerden werken samen zodat op schoolpleinen fruit geproduceerd kan worden. Dit wordt gekoppeld aan milieu-educatie: het geteelde fruit wordt in de klassen gegeten, zo nodig aangevuld door de lokale groenteman en, niet te vergeten, de ouders. Zo worden kinderen en hun ouders zich meer bewust van hoe onze dagelijkse voeding wordt geproduceerd en wat de invloed van gezonde voeding is op een gezonde levensstijl.

Doelen Fruit4Schools

• Ontwikkelen van een fruitteeltsysteem dat gemakkelijk ingepast kan worden op schoolpleinen en schoolwerktuinen.
  • Aandacht creëren voor gezonde voeding in klassen, kantines, aula’s en schoolwinkels op de deelnemende scholen via door kinderen zelf geproduceerd fruit.
  • Bijdragen aan een gezonde levensstijl via het eten van fruit.
  • Borgen van de verzorging van de fruitboomgaarden zodat deze ook bijdragen aan het welbevinden van bewoners in de omgeving.

Partners

Gemeente Amsterdam, NME Stadsdeel Oost Amsterdam, diverse basisscholen in de Watergraafsmeer, IJburg, Transvaal.