Geslaagde gastles over planten en bloemen

29 juli 2013

Pabostudent Lise klopte bij het Wetenschapsknooppunt aan met een wens: een gastles van een (planten)wetenschapper op haar stageschool.

Voor de themaweek 'Groei en Leven' op mijn stageschool, zocht ik iemand om 'de wereld in de klas' te krijgen. Tijdens het project waren de leerlingen zelf wetenschappers die onderzoek deden. En wat is er dan leuker dan een echte wetenschapper uit te nodigen? Via Hilde Bos van het Wetenschapsknooppunt Wageningen University kwam ik in contact met plantenwetenschapper Richard Immink. Hilde en Richard kwamen al snel met allerlei ideeën om de kinderen zelf aan de slag te zetten en het bezoek goed aan te laten sluiten bij de themaweek.

Op donderdag 20 juni was het dan zover: de wetenschapper kwam naar onze school! Richard heeft de leerlingen uitgelegd wat een wetenschapper doet, wat en hoe wetenschappers onderzoek doen en hoe een plant in elkaar zit. De leerlingen hadden van tevoren vragen opgesteld over planten en wetenschap, deze vragen heeft Richard allemaal beantwoord. Het hoogtepunt van de ochtend was het onderzoeken van de -door de kinderen zelf meegebrachte bloemen- onder een microscoop.

De leerlingen waren razend enthousiast en hebben er veel van geleerd. Een paar reacties waren: 'Wauw, moet je eens kijken, dit is echt interessant!', 'Ik wilde dat de wetenschapper nog langer bleef, ik had nog veel meer vragen', 'Het was heel leerzaam en leuk dat we vragen mochten stellen'. Het was een geslaagde ochtend dus!

Dat wil ik ook!

Ga je binnenkort op school ook met een thema of project aan de slag, en zou je het leuk vinden om hier een wetenschapper bij te betrekken? Neem contact op met het Wetenschapsknooppunt om de mogelijkheden te bespreken.