Goed bezochte workshops Biodiversiteit op Vakbeurs Openbare Ruimte

6 oktober 2021

Het thema Biodiversiteit scoorde goed op de Vakbeurs Openbare Ruimte van 22 september. De workshops die vanuit de PPS Grasvelden, Klimaat & Biodiversiteit door onderzoekers van Wageningen University & Research werden gegeven waren goed bezocht. Dit geeft wel aan hoe actueel en relevant het onderwerp is.

In het meerjarig onderzoeksprogramma PPS Grasvelden, Klimaat & Biodiversiteit werken onderzoekers van Wageningen University & Research samen met een breed consortium aan partners uit de grasveldsector aan oplossingen voor klimaatuitdagingen (hittestress, wateroverlast en watertekort en CO2 uitstoot) en teruglopende biodiversiteit. Een aangepast beheer van grasvelden en/of vegetaties met grotendeels gras is een mogelijke oplossingsrichting voor die teruglopende biodiversiteit.

Maar wat verstaan we nu precies onder biodiversiteit? En wat is belangrijk bij biodiversiteit in graslanden? Wat is een goed beheer, wat zijn de basisprincipes? Deze diverse aspecten van biodiversiteit in graslanden kwamen aan de orde in de lezing van onderzoeker Friso van der Zee. Deelnemers met diverse achtergrond (gemeenten, bedrijfsleven, adviesbureaus, stichtingen en MBO- en HBO onderwijs) stelden diverse vragen over bijvoorbeeld wat er met de bodem gebeurt als je doorgaat met verschralen, of hoe je natuurontwikkeling op voormalige bollengrond aan zou kunnen pakken.

Onderzoekers Jan Rinze van der Schoot en Joep Frissel vonden de Vakbeurs erg inspirerend. In hun workshop presenteerden ze het onderzoek dat binnen de PPS Grasvelden wordt uitgevoerd, maar ze stelden de deelnemers (meer dan 50) ook diverse vragen. Bij de vraag of je het beheer van grasland in de gemeente ook aan burgers kunt overlaten, gaf de zaal aan dat je dit wel een tijdje kunt doen, maar dat het enthousiasme van de burgers niet vanzelfsprekend blijft. Mensen verhuizen bijvoorbeeld en je moet als gemeente dus altijd betrokken blijven en het eventueel weer overnemen.

Een andere vraag was of men vindt dat er locaties denkbaar zijn voor (over het algemeen) ongewenste soorten als brandnetel, braam en berenklauw. Het merendeel van de deelnemers antwoorde bevestigend. Dit laat zien dat veel mensen zich blijkbaar wel bewust zijn dat je ook minder gewenste soorten mag hebben in je gemeente. Brandnetel bijvoorbeeld is een waardplanten voor verschillende vlindersoorten en insecten. Bramen zorgen voor voedsel, nestplaatsen en beschutting bij regen, wind en zon.

Foto - Vakbeurs openbare ruimte bramen.jpg