Hotel De Wereld komt in handen van stichting Nationaal Erfgoed Hotel de Wereld

20 september 2013

Het bestuur van het vfonds (Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranenzorg) heeft besloten de stichting Nationaal Erfgoed een lening te verstrekken, waardoor de stichting Hotel De Wereld te Wageningen kan aankopen. Met deze aankoop wordt de publieke functie van dit cultuurhistorische rijksmonument verder veilig gesteld. De huidige eigenaar, Wageningen University, heeft aan de stichting Nationaal Erfgoed Hotel De Wereld te kennen gegeven het door haar gerestaureerde pand te willen afstoten. De stichting maakt dankzij de steun van het vfonds gebruik van het eerste recht op koop. De details van de eigendomsoverdracht worden de komende tijd nader uitgewerkt. Alle betrokken partijen, waaronder Wageningen University, vfonds, gemeente Wageningen en de provincie, zijn buitengewoon tevreden dat de toekomst van Hotel De Wereld met de komende overdracht is veiliggesteld.

Het vfonds maakt de aankoop mogelijk met middelen van de BankGiro Loterij. Het vfonds heeft een aantal voorwaarden gesteld voor de aankoop, waaronder het samengaan per januari 2014 van de drie stichtingen die, samen met de gemeente, nu waken over het herdenken van de Tweede Wereldoorlog in Wageningen, het vieren van de vrede en het aandacht vragen voor wereldwijde vraagstukken van vrede en vrijheid vanuit Wageningen, Stad der Bevrijding. Het gaat om de Stichting Nationaal Erfgoed Hotel De Wereld, Nationaal Comité Herdenking Capitulaties 1945 Wageningen en Comité 4 en 5 mei Wageningen. Ook stelt het vfonds als voorwaarde dat de gemeente Wageningen en de provincie Gelderland achter de aankoop moeten staan. Beide dragen financieel niet bij, maar zijn zich bewust van de cultuurhistorische waarde van het pand en erkennen het belang van behoud van de publieke functie ervan. Het vfonds, de provincie en de gemeente Wageningen zien de aankoop van Hotel De Wereld en het samengaan van de stichtingen in Wageningen als een belangrijke stap om te komen tot een elkaar versterkend pallet van activiteiten in het kader van bevrijdingstoerisme in Gelderland en Noord Brabant. Hierbij gaat het onder meer om de Liberation Route Europe, het Vrijheidsmuseum WO2 (i.o) te Nijmegen en de oorlogs- en verzetsmusea in Oosterbeek, Groesbeek en Overloon. Wageningen vormt daarin de logische volgende stap.

Historie

Op 5 mei 1945 koos generaal Charles Foulkes namens de geallieerden Hotel De Wereld voor de onderhandelingen met kolonel-generaal Johannes Blaskowitz over de overgave van de Duitse bezetter in Nederland. Foulkes zou voor deze plaats hebben gekozen wegens de ligging van Wageningen aan het toenmalige front, de afwezigheid van burgers vanwege de evacuatie van de plaats en de symboliek van de naam ‘De Wereld’. Prins Bernhard was bij de onderhandelingen aanwezig.

De Waerelt wordt voor het eerst in de 17e eeuw vermeld. Het was een logement aan de oude route van Utrecht naar Arnhem, net buiten de ommuurde stad. Na de Tweede Wereldoorlog raakte De Wereld als horecagelegenheid in verval. Na enkele decennia werd voor het gebouw zelfs een sloopvergunning afgegeven. Zover kwam het echter niet. Tot 1962 was er een capitulatiemuseum in gevestigd met onder andere de tafels en stoelen die in gebruik waren bij de capitulatieonderhandelingen. De Landbouwuniversiteit verwierf het pand en gebruikte het voor onder meer studentendecaan, studentenarts, Studium Generale en Theater Het Hemeltje.

Begin deze eeuw heeft Wageningen University  er een hoogwaardig hotel en restaurant ontwikkeld, dat in 2004 na een grondige restauratie werd geopend.  Sinds 24 november 2009 is het restaurant in het bezit van een Michelinster. De stichting Nationaal Erfgoed Hotel de Wereld organiseert er regelmatig lezingen en bevordert bezoeken aan de “capitulatiezaal” en andere historische onderdelen van het hotel. Het pand staat symbool voor de plaats van Wageningen aan het einde van WOII en vormt het decor voor vele activiteiten die te maken hebben met het herdenken daarvan. Het pand behoudt ook na aankoop de huidige hoogwaardige horeca- en hotelfunctie.