I was totally there!: Understanding engagement in entertainment-education narratives

Promotie

I was totally there!: Understanding engagement in entertainment-education narratives

Promovendus GB (Lonneke) van Leeuwen
Promotor prof.dr.ir. C (Cees) Leeuwis
Copromotor prof. dr SJHM van den Putte
dr RJ Renes
Organisatie Wageningen University, Leerstoelgroep Knowledge Technology and Innovation
Datum

ma 29 juni 2015 11:00 tot 12:30

Locatie Aula, gebouwnummer 362
Generaal Foulkesweg 1
362
6703 BG Wageningen
0317-483592

Samenvatting

Entertainment-education verhalen zijn verhalen die gemaakt zijn om een  kijker te vermaken en tegelijkertijd iets te leren, vaak om hiermee gezond gedrag te stimuleren. Dit onderzoek richt zich op het begrijpen van de impact van entertainment-education, een op tv uitgezonden dramaserie over de nadelen van alcohol, op het alcoholgebruik van kijkers (jongeren). 

Uit dit onderzoek blijkt dat de entertainment-education verhalen  alcoholgebruik ontmoedigden. De mate waarin kijkers aandacht hadden voor het verhaal hing samen met deze impact. Ook de mate waarin kijkers zich emotioneel betrokken voelden bij het verhaal en de karakters, en het gevoel hadden “in” de wereld van het verhaal te zitten, droegen daar aan bij. 

Het onderzoek laat ook zien welke processen bijdroegen aan deze betrokkenheid. Zo blijkt, bijvoorbeeld, dat het voor emotionele betrokkenheid belangrijk is dat kijkers een connectie hebben met de karakters, dat de gebeurtenissen in het verhaal persoonlijke relevant zijn, en dat de gebeurtenissen als ernstig worden gezien.

Met deze inzichten verschaft dit onderzoek inzicht in de rol van narratieve betrokkenheid bij de positieve invloed van entertainment-education verhalen. Daarnaast biedt het gezondheidsorganisaties praktische aanbevelingen over hoe engagerende en impactvolle entertainment-education verhalen ontwikkeld kunnen worden om gezond gedrag te stimuleren.