Promotie

Innovaties in hands-on simulaties voor competentie ontwikkeling. Authenticiteit en eigenaarschap van het leren en diens effecten op het leren van mbo en hbo studenten.

Hands-on simulaties, of praktijksimulaties, worden zeer regelmatig ingezet in het (groene) middelbaar en hoger beroepsonderwijs, vooral voor het toepassen van procedurele en technische vaardigheden.

Promovendus AE (Anne) Khaled MSc
Promotor prof.dr. M (Martin) Mulder
Copromotor dr. H (Hester) Biemans PhD MSc
dr. JTM (Judith) Gulikers
Organisatie Wageningen University, Leerstoelgroep Educatie- en competentiestudies
Datum

di 7 oktober 2014 13:30 tot 15:00

Locatie Aula, gebouwnummer 362
Generaal Foulkesweg 1
362
6703 BG Wageningen
0317-483592

Maar wat is de toegevoegde waarde van hands-on simulaties in een innovatief beroepsgericht curriculum dat zich naast vakmanschap ook op competenties als probleem oplossen, innovatief denken en flexibel werken richt? Het proefschrift laat zien dat hands-on simulaties competentieontwikkeling kunnen stimuleren. Voor meer competentieontwikkeling is het niet voldoende om de simulaties authentieker te maken (realiteitsgehalte verhogen) en studenten meer zelfsturing en zelfregulatie te geven. Dit leidde tot gemende resultaten in het proefschrift. Het is de taak om bij hands-on simulaties de studentpercepties te betrekken en studenten gedurende het gehele curriculum te leren zelfsturende en zelfregulerende strategie├źn in te zetten.