Koffiebranders creëren vraag naar duurzame koffie

26 juni 2012

Niet de consument, maar de koffiebranders en supermarkten hebben de groei van duurzaam geproduceerde koffie in Nederland aangejaagd, blijkt uit onderzoek van Paul Ingenbleek en Machiel Reinders, onderzoekers consument en gedrag bij Wageningen University, resp. LEI Wageningen UR.

Jarenlang was Max Havelaar de trendsetter in koffieland. Bij de start van deze duurzame koffie, in 1989, voorzagen marktonderzoekers een marktaandeel van 15 procent voor deze duurzaam geproduceerde koffie. ‘Max Havelaar heeft zeker een rol gespeeld bij het bewust maken van de consument’, zegt de Wageningse marktkundige Paul Ingenbleek. ‘Het was het eerste fair trade product dat van de wereldwinkel in de supermarkt terecht kwam.’ Maar het aandeel Max Havelaar, later Fair Trade, kwam nooit boven de 3 procent.

Sinds 1997 groeide het marktaandeel van duurzame koffie echter naar 45 procent. De koffiebranders en supermarkten waren de aanjager van die groei, zeggen Ingenbleek en Reinders deze maand in het Journal of Business Ethics. Eerst stapte Perla koffie, het huismerk van Albert Heijn en C1000, over op duurzame koffie en daarna volgde Super de Boer. Als laatste volgde Douwe Egberts, die zich aanvankelijk sterk tegen Fair Trade had gekeerd.

Volgens Ingenbleek had de grote middengroep van de consumenten een vaag onderbuikgevoel dat duurzaam wel oké was. ‘Zij beloonden de keuze van de bedrijven door trouw te blijven aan hun merk.’

Ondertussen zet de groei van het marktaandeel ‘duurzaam’ door. In 2015 is driekwart van de Nederlandse koffie duurzaam, hebben koffiebranders en supermarkten afgesproken met maatschappelijke organisaties. | Albert Sikkema

Bovenstaand bericht is geproduceerd door de redactie van Resource, het blad voor Wageningen UR (University & Research centre). Meer informatie bij Pers- en wetenschapsvoorlichting van Wageningen UR, e-mail: pers.communicatie@wur of bij de redactie van Resource, e-mail: resource@wur.nl. Zie ook www.resource.wur.nl.