Nieuws

Lifelong learning vanuit je eigen huis

Gepubliceerd op
3 november 2020

Wageningen Center for Development Innovation, onderdeel van Wageningen University & Research, biedt voorlopig al haar cursussen online aan. Afreizen naar Nederland is niet nodig; lifelong learning kan gewoon vanuit je eigen werkomgeving. En dat heeft voordelen, zeker in tijden van Covid-19: een betere balans tussen werk en privé, meer variatie in het programma en meer maatwerk. Wat is er veranderd en wat betekent dat precies voor de cursisten?

Jaarlijks geeft Wageningen Centre for Development Innovation (WCDI) zo’n 30 verschillende cursussen rondom voedselsystemen voor professionals van over de hele wereld. “De wens om online te gaan ontstond al in 2015 as onderdeel van de blended-learning approach, maar kreeg een duwtje door Covid-19. We wilden verduurzamen, cursisten minder laten reizen en onze leertrajecten voor meer mensen toegankelijk maken,” vertelt cursus coördinator Diane Bosch.

Wat niet verandert is dat we ‘lifelong learning’ faciliteren. Zodat professionals de vaardigheden en de leiderschapskwaliteiten kunnen ontwikkelen die ze nodig hebben om adequaat en creatief te kunnen reageren op grote veranderingen in de wereld, zoals klimaatverandering
Diane Bosch

“Vooral de lage inkomenslanden ervaren daar vaak de gevolgen van. Niet gek dus dat het merendeel van onze cursisten daar vandaan komt. Wat wel verandert, is de vorm waarin we de cursussen aanbieden.”  

Flexibele tijden

“Online deelnemen betekent dat de cursisten inloggen vanuit huis of kantoor in hun eigen land, dus met verschillende tijdzones en wisselende connectiviteit, want in sommige landen is het internet traag”, vervolgt Diane Bosch. “Zie dan maar eens dertig mensen acht uur per dag geconcentreerd achter een scherm te krijgen. Daarom bekijken we per cursus wat haalbaar is qua doorlooptijd en aantal uren per dag. Wat voorheen een fulltime cursus van twee weken in Wageningen was, kan nu een parttime cursus van zes weken zijn.”

Daardoor kunnen de cursisten werk en privé beter combineren, zeker in tijden van Covid-19 is daar behoefte aan. “Bovendien is de cursus nu ook toegankelijk voor mensen die onvoldoende tijd hebben om twee weken naar Nederland te komen. Denk aan jonge professionals die nu via hun telefoon kunnen inloggen of senior professionals die niet weg kunnen vanwege hun drukke baan,” aldus Diane Bosch.

Nieuwe werkvormen

De tweede grote verandering is volgens collega Riti Hermán Mostert: meer diversiteit in het programma. “Bij online leren horen andere werkvormen. De cursisten krijgen bijvoorbeeld vaker individuele opdrachten die ze kunnen uitvoeren in hun eigen omgeving. In plaats van een Friese boer, interviewen ze dan hun directeur of een boer in de buurt. De opdrachten sluiten daardoor beter aan bij hun eigen werkveld en er zitten geen cultuurverschillen meer in de weg. Bovendien hebben de cursusleiders meer tijd voor individuele coaching, omdat de cursisten vaker zelf op pad gaan.“

Toolkit

“De diversiteit zit ook in het gebruik van nieuwe tools”, licht Riti Hermán Mostert verder toe. “We hebben een toolkit samengesteld waarmee je bijvoorbeeld brainstorms kan faciliteren of video’s kunt gebruiken voor een stakeholderanalyse. Soms maken die online tools samenwerken zelfs makkelijker. Waar we voorheen met pen op een flipchart krabbelden, werken we nu samen in één document, ieder vanaf zijn eigen scherm.”

Meer experts aan het woord

“Ook ontdekten we: online kun je meer verschillende experts input laten geven en ook dat zorgt voor meer diversiteit. Een professor uit India kan nu bijvoorbeeld een half uurtje aanhaken voor een mini-college. Of je nodigt een paar oud-cursisten uit om hun ervaringen te delen. In de oude situatie was het praktisch gezien niet haalbaar om zoveel verschillende mensen te betrekken. Het contact was veel meer beperkt tot de cursusleider en de cursisten zelf”, vertelt Riti Hermán Mostert.

Online kun je meer verschillende experts input laten geven en ook dat zorgt voor meer diversiteit.
Riti Hermán Mostert

Meer maatwerk

“De derde grote verandering is dat we meer maatwerk leveren”, vertelt Diane Bosch. “Waar cursisten voorheen samen werkten aan vier of vijf cases, gaan zij nu alleen het veld in en kan iedereen aan zijn eigen case werken. De vaardigheden die ze opdoen zijn daardoor nog beter toegespitst op hun eigen werksituatie. Belangrijk punt daarbij is wel dat de peer reviews in stand blijven, want de cursisten leren veel van elkaars perspectieven. Dit intercultureel werken is één van de unieke eigenschappen van onze cursussen. Bovendien kun je de cursisten online meer verdieping op maat bieden, door te linken naar video’s en ander materiaal dat relevant is voor die persoon.”

Gevoel van saamhorigheid

“Kortom, we zien veel voordelen”, zegt Riti Hermán Mostert. ”Maar natuurlijk zijn er ook nadelen, het is bijvoorbeeld moeilijker een gevoel van saamhorigheid te creëren in de groep. Dat ontstaat makkelijker als je elkaar in levende lijve ontmoet. Denk aan het effect van een praatje in de bus op weg naar een excursie, samen eten na afloop en de grapjes tussendoor.”

“Daarom doen we extra veel moeite voor het creëren van een groepsgevoel en het stimuleren van de interactie. Door tijd in te ruimen voor informele momentjes, zoals een inloopuurtje of een koffiepauze. Online duiken we tenslotte sneller de inhoud in. Ook treden we meer coachend op en zetten we aanvullende tools in voor de gezellige dingen, zoals Whatsapp waar je een familiefoto op kan delen. Minstens zo belangrijk! En zeker in deze tijd moeten we de persoonlijke kant niet uit het oog verliezen.”

 
Interesse in de Online Learning mogelijkheden van Wageningen Centre for Development Innovation? Bezoek de
Online Learning pagina (Engelstalige pagina).