Louise Vet en Huub Rijnaarts geven duurzame Kinderuniversiteit

2 oktober 2013

Op hun vrije woensdagmiddag bezochten 160 kinderen uit Wageningen en omgeving Wageningen University. De reden: de 8ste editie van de Kinderuniversiteit, georganiseerd door het Wetenschapsknooppunt Wageningen University.

In deze editie van de Kinderuniversiteit gaven prof. dr. Louise Vet en prof. dr. ir. Huub Rijnaarts college over duurzaamheid.

Louise Vet vertelde in haar college over hoe we kunnen leren van de natuur om duurzamer te leven: gebruik bijvoorbeeld de zon als energiebron en hergebruik 'afval'. Het college van Louise is opgenomen en via Wurtv te bekijken (zie 'meer informatie' voor de link).

Huub Rijnaarts gaf een college over water, hierna maakten de kinderen zelf hun eigen waterzuiveringsinstallatie. Het college werd afgesloten met het zingen van het waterlied, dat op gitaar begeleid werd door de professor!

De beste vraag

Kinderen mochten voorafgaand aan het college zelf een vraag over duurzaamheid insturen, tijdens de Kinderuniversiteit werd op zoveel mogelijk van deze vragen door de professoren antwoord gegeven. De kinderen stelden vragen zoals:

• Wat is duurzaamheid?
  • Met welke problemen krijgen we te maken als we niet duurzamer met de aarde omgaan?
  • Wat is de meest duurzame energiebron?
  • Als alle mensen in Nederland zo duurzaam mogelijk zouden leven, hoeveel vlees zou je dan maximaal mogen eten?
  • Moet energie als het opgewekt is direct gebruikt worden, of kun je het ook opslaan en later gebruiken?

Deze laatste vraag, gesteld door Tsjuen Keijsers uit groep 6 van de Zevensprong (Amersfoort), won de prijs voor de beste ingestuurde vraag (zie foto hiernaast). Lees hier het antwoord op de vraag.

Wetenschap en Techniek conferentie voor leerkrachten

Parallel aan de Kinderuniversiteit vond een Wetenschap en Techniek conferentie plaats. Aan deze conferentie namen meer dan 60 leerkrachten, pabo-studenten en schoolleiders deel. Ze volgden workshops en werden zo geïnformeerd over wetenschap en duurzaamheid, en raakten geïnspireerd om met deze thema's aan de slag te gaan in de klas.