Meer samenwerking met China Agricultural University

4 oktober 2013

Chinese studenten weten de weg naar Wageningen University al jaren goed te vinden, maar Wageningse studenten gaan nog niet naar China voor een deel van hun opleiding. Daar moet verandering in komen, aldus bestuurders van de China Agricultural University en Wageningen University.

Strategic Partner Agreement

De China Agricultural University (CAU) wil veel meer onderwijs in het Engels gaan aanbieden, zodat het ook internationale studenten kan accommoderen. Studentenuitwisseling met CAU moet binnen een paar jaar mogelijk zijn, vertelt Paul Geurts, International Relations Manager bij Wageningen UR en medeopsteller van het Strategic Partner Agreement dat bestuurders van CAU en Wageningen UR op 27 september ondertekenden. In die overeenkomst spraken de twee kennisinstellingen tevens af de mogelijkheden te verkennen voor gezamenlijke onderzoekscentra en voor het gezamenlijk zoeken van externe financiering voor onderzoek.

Uitwisselingsprogramma

“Onze studenten zullen niet naar China gaan voor een volledige master”, legt Geurts uit. In Wageningen beginnen wel ieder jaar ongeveer 150 Chinese studenten aan een tweejaarlijkse master. Geurts: “We denken aan uitwisselingsprogramma’s zoals we die ook met Europese universiteiten hebben. Wageningse studenten kunnen dan bij CAU een deel van hun opleiding doen, bijvoorbeeld een minor.” Dat zal nog niet dit collegejaar mogelijk zijn, benadrukt Geurts, maar over een jaar of twee moet dat zeker rond zijn. “De vakken moeten in het Engels gegeven worden, ze moeten uitwisselbaar zijn met vakken hier, of er complementair aan zijn, en beide universiteiten én overheden moeten de opleidingen erkennen. Al dat soort zaken gaan we nu uitzoeken”, vertelt Geurts.

Wageningen Day in China

Een vrij grote delegatie uit Wageningen reisde eind september af naar China om te onderzoeken hoe de samenwerking met CAU verder verbeterd kan worden. Zes hoogleraren en de directeur van Dairy Campus bespraken in ‘matchmaking workshops’ met hun Chinese evenknieën mogelijke partnerships op de gebieden melkverwerking, biomassa, ontwikkelingseconomie en voedingstechnologie. Bestuursvoorzitter Aalt Dijkhuizen sprak met de president en de voorzitter van CAU, en had bij de Nederlandse ambassadeur in China lunch met onder meer de vice-burgemeester van Beijing, de burgemeester van Amsterdam en enkele afgevaardigden van het Chinese en Nederlandse bedrijfsleven.

Alumnibijeenkomst in China

Gekoppeld aan de Wageningen Day was ook een reünie voor Wageningen University alumni wonend in China. Bij de bijeenkomst op de Nederlandse ambassade in Beijing waren ruim honderd oud-studenten uit heel China aanwezig.