Mieke Muijres genomineerd voor Interlandse Wetenschapswinkelprijs 2012

7 december 2012

Mieke Muijres (Strategic Communication) is met haar wetenschapswinkelproject 'Welkom in Rotterdam!, een studie naar interculturele ontmoetingen tussen ‘oude’ en ‘nieuwe’ Rotterdammers', genomineerd voor de Interlandse Wetenschapswinkelprijs 2012.

Elke twee jaar belonen de Vlaamse en Nederlandse Wetenschapswinkels een noemenswaardig studentenonderzoek i.s.m. een non-profitorganisatie. Prof.dr. Noelle Aarts (Strategic Communication) was de thesisbegeleider van Mieke en is tevens medeauteur van het rapport.

Wageningen University: Welkom in Rotterdam!

Een studie naar interculturele ontmoetingen tussen ‘oude’ en ‘nieuwe’ Rotterdammers.
Het ontmoetingsproject Welkom in Rotterdam werd opgericht om ‘oude’ en ‘nieuwe’ Rotterdammers van alle leeftijden, uit alle lagen van de bevolking, met verschillende culturele achtergronden met elkaar in contact te brengen. Mieke Muijres onderzocht of - en zo ja, hoe - beleidsinterventies gericht op bevordering van interculturele ontmoetingen bijdragen tot  sociale cohesie in een immigratiesamenleving.

Op basis van 21 diepte-interviews en participerende observatie concludeerde ze dat de sociale netwerken van ‘oude’ en ‘nieuwe’ Rotterdammers sterk gescheiden zijn. Hierdoor neemt de kans op vervreemding en een gebrek aan sociaal vertrouwen toe. De respondenten hebben allen juist wél behoefte aan overbruggende contacten. De ontmoetingen die ontstaan tijdens het project zijn vaak kortstondig, maar voorkomen vervreemding en bevorderen toenadering. De betrokkenheid van mensen in het project is een vorm van sociaal kapitaal en heeft daarmee een bescheiden, maar onmiskenbare invloed op de sociale cohesie van een stad.

Prijsuitreiking

De uitreiking van de Interlandse Wetenschapswinkelprijs vindt plaats op vrijdag 14 december, van 12u tot 13u.