Mogelijkheden voor smaakmodel meloen ter discussie op Fruit Logistica

Nieuws

Mogelijkheden voor smaakmodel meloen ter discussie op Fruit Logistica

Gepubliceerd op
21 februari 2012

De principes van het smaakmodel voor tomaat lijken perspectief te bieden om een smaakmodel voor galia meloen te bouwen. Wageningen UR Glastuinbouw organiseerde samen meloenenspecialist HillFresh een symposium tijdens de Fruit Logistica waarin de kansen van een dergelijk smaakmodel centraal stonden. Binnenkort hoopt onderzoeker Wouter Verkerke aan de ontwikkeling van dit model te beginnen.

In de keten zijn er veel klachten over de smaak van meloen. Het blijkt moeilijk om de kwaliteit van meloen te voorspellen en consumenten zijn vaak teleurgesteld. Op de Fruit Logistica hebben onderzoekers, veredelaars en verschillende ketenpartners daarom gediscussieerd over kwaliteit en smaak bij meloen en over mogelijkheden deze bij nieuwe lijnen in de veredeling in een vroeg stadium te voorspellen met een model.

Smaak beschreven

Smaak is één de belangrijkste kwaliteitskenmerken. Dat geldt niet alleen voor meloen. Ook bij andere vruchten is dat een punt van aandacht. Voor tomaat heeft Wageningen UR Glastuinbouw een smaakmodel ontwikkeld waarmee de smaak van nieuwe tomatenrassen kwantitatief is vast te stellen. Onderzoekers willen nu bestuderen of er mogelijkheden zijn om de principes van dit model te gebruiken voor meloen.

Het smaakmodel voor tomaat maakt gebruik van een reeks berekeningen waarmee de smaak van tomaat op basis van onder andere brixgehalte, sappercentage en een meting van de textuur wordt voorspeld. Volgens smaakspecialist Wouter Verkerke is deze kwantitatieve benadering bij de eerste screening van nieuwe lijnen sneller en goedkoper dan een beoordeling door een smaakpanel.  De onderzoeker stelt dat het mogelijk is om de principes van het smaakmodel tomaat te gebruiken zijn om smaakmodellen voor andere producten te ontwikkelen.  Verkerke wil starten met een smaakmodel voor galia meloenen en werkt daarom samen met HillFresh aan het tot stand komen van een consortium met zaadbedrijven, telers en retail.